Vanmorgen in de kring kondig ik plechtig aan dat het vandaag Verrassingsdoosjesdag is.
‘Oehhhhhh! Jeej!!!’ wordt er geroepen. Na een minuutje gejuich kijken de kleuters elkaar aan. ‘Uh, wat is dat eigenlijk?’ 🙂
‘Dat is…dat jullie straks met een groepje een doosje krijgen waarin geheime spelletjes zitten. Die spelletjes zijn nog door niemand bedacht, dat moeten jullie zelf gaan doen. Dan wordt het een verrassingsspel!’ Soms verbaas ik mezelf over hoe ik de boel aan elkaar klets. Dat heb je soms, dat je mond gewoon doorpraat en je geen idee meer hebt waarover je eigenlijk aan het beppen bent. Maar goed, de kleuters vinden het geweldig 😉
Voor de duidelijkheid: die verrassingsdoosjes zijn grote ijsdozen waarin allerlei klein materiaal zit, van postelastieken, kurken en doppen tot playmobil en knopen. Ik had dat vorig jaar ook allemaal al in de klas staan, maar dat zijn de kinderen glad vergeten, want ze reageren later uiteindelijk enorm verrast als de doosjes open gaan.
(Of ze doen dat om mij een plezier te doen. Dat kan ook. Dat ze denken: ‘Ach die juf. Die is vergeten dat we dat voor de zomervakantie met de hele groep hebben zitten sorteren. Doe maar alsof je die elastiekjes nog nooit gezien hebt, dan maken we haar ook een keertje blij.’)

Anyway. En doorrr.
We zetten al die ijsdozen in de kring, maar laten ze nog dicht. Eerst willen we weten hoeveel dozen we hebben en ik laat de kinderen verschillende manieren bedenken om dit te tellen. Groepjes maken, stapelen, in een rijtje leggen…we bedenken van alles. Daar zijn we een kwartier mee bezig (en de dozen zijn nog steeds dicht!).
2014-09-03 08.50.32 (Copy) 2014-09-03 08.51.07 (Copy)2014-09-03 08.52.59 (Copy)
En dan is het zover: de doosjes worden uitgedeeld! Ik verdeel de kleuters in groepjes en elke groep krijgt een of twee dozen mee om mee te gaan spelen. Al gauw zijn alle kinderen druk in de weer met hun doppen, schaakstukken, ijslollystokjes en ander spul.
2014-09-03 10.29.25 (Copy)2014-09-03 10.32.06 (Copy)2014-09-03 10.30.11 (Copy)

Uiteindelijk gaan sommige groepjes de samenwerking aan en ontstaat er dit:2014-09-03 10.55.51 (Copy)
Er is dik een uur met de ‘verrassingsdoosjes gespeeld.  We zijn er de hele dag mee bezig geweest en de kinderen waren behoorlijk teleurgesteld toen de boel opgeruimd moest worden. ‘Ik vind het zooooo leuk! Mogen we straks weer met die doosjes?’ De kleuters helpen elkaar met opruimen en er blijft geen knoop achter op de vloer. Met al die ‘rommeltjes’ hebben ze geoefend met tellen, kleuren, sorteren en wegen. Ze hebben gespeeld met kinderen die ze nog niet zo goed kenden en ontdekken dat ze het erg goed met elkaar kunnen vinden. ‘Morgen wil ik met de knopen,’ verkondigt er eentje. ‘Samen met haar, want zij is mijn nieuwe vriendin.’

5 Thoughts on “Verrassingsdoosjesdag

  1. Provost Evy on 3 september 2014 at 20:20 said:

    Wat een super activiteit die moet ik ook uitproberen.

  2. Els Janssens on 7 september 2014 at 16:10 said:

    Hoi,

    Hel tof idee!
    Dat wil ik ook doen! Heb al enkele doosjes gevuld met leuke dingetjes die ik zag op je foto’s, maar jij hebt zooo veel doosjes.
    Zou je eens kunnen opsommen wat er allemaal in zit…
    Grts Els

    • Hoi!
      Ik heb…uhm…postelastieken, playmobilepoppetjes, trollen, schaakstukken, knopen, rietjes, ijslollystokjes, luciferstokjes, cowboys, kiezels, maya-de-bijpoppetjes, dopjes, deksels van potten en schelpen 🙂

  3. Inge on 2 juni 2015 at 21:07 said:

    Super idee ! Ik denk ook nog aan magneetjes, oude logiblokken, kartonnen buisjes (bv van touw), stukjes touw van verschillende lengtes, pluimen, telstaafjes (weet de naam niet juist maar ze werden vroeger in het eerste leerjaar gebruikt om eenheden en tientallen aan te leren). Ga ik zeker uitproberen, bedankt !

  4. Ontzettend leuk..veel te zien, voelen kortom te ontdekken. Als verwerking zou je er ook nog een leuk kunstwerk van kunnen laten maken.
    Succes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation