De boeken van Vos en Haas, ik hou ervan.
Eerder schreef ik al over twee nieuwe boeken en nu is er weer eentje uitgekomen: ‘Vos schept op’!

Hoewel deze boeken eigenlijk bedoeld zijn voor beginnende lezers, zijn ze geweldig te gebruiken om in de klas voor te lezen en zelfs om er een heel thema omheen te bouwen.
‘Vos schept op’ is bijvoorbeeld prachtig geschikt om thematisch te werken rondom koken, want deze keer ontdekt Vos het kookboek. Hij vindt het een fijn boek omdat er zoveel plaatjes in staan en dan zijn het ook nog eens allemaal plaatjes van voedsel! Wat wil je nog meer?
Vos wil meteen alles maken wat er in het boek staat.
Behalve bietjespuree, want dat vindt hij vies.

Het liefst begint hij met het maken van ijs, maar dat vindt Haas niet zoals het hoort. IJs is een nagerecht en komt dus nooit als eerste op tafel. Volgens Vos gaat dat nergens over, want waarom zou je het lekkerste pas als laatste willen eten?

Het boek gaat verder en we volgen de kookbelevenissen van Vos. Als hij even de tuin in gaat om wat peterselie te knippen, glipt Haas de keuken in om stiekem te kijken wat er gekookt wordt. Als Vos vraagt wat ze komt doen zegt ze dat ze alleen ‘een blik wil werpen’ in de pan, waarop Vos totaal uit zijn plaat gaat, verkondigt dat hij een echte kok is die VERS kookt en dat er dus geen enkel blik in zijn keuken welkom is! Hij eist dat ze het bewuste blik onmiddellijk verwijdert en is maar gedeeltelijk gekalmeerd als Haas uitlegt wat ‘een blik werpen’ betekent.
Als het eten eenmaal op tafel staat is Vos erg tevreden met zichzelf. Niemand kookt zo heerlijk als hij, vindt hij zelf. Haas vindt dat hij niet zo hoeft op te scheppen, waarop de volgende spraakverwarring ontstaat: want als Vos niet op hoeft te scheppen, hoe krijgt hij dan de soep in het bord?

‘Vos schept op’ is een heerlijk, hilarisch boek, vol humor en taalgrapjes. Het biedt enorm veel kansen om aan de slag te gaan met uitdrukkingen en begrippen als ‘een blik werpen’, ‘opscheppen’ en ‘drie gangen-menu’ (want een gang kun je toch niet eten? Daar loop je doorheen!), want onze taal kent veel woorden met een dubbele betekenis.

Daarnaast is het een uitgelezen mogelijkheid om met de kleuters aan het kokkerellen te gaan, waarbij je meteen een rijke taalomgeving creëert én verschillende situaties tegenkomt waarbij het aanvankelijk rekenen aan bod komt: al die recepten vragen om wegen, meten en tellen. Het detail over de peterselie in de tuin kan een aanleiding zijn om kruidenplanten in de klas te halen.
En bietjespuree, is dat echt zo vies? Wat zorgt ervoor dat je iets vies of juist lekker vindt?

Wat Vos nou precies gekookt heeft? Dat vertelt het boek niet. Maar dat je met ‘Vos schept op’ alle kanten op kan? Dat is zeker!
Ik kijk nu al uit naar het volgende deel 😀
index

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation