Kijk, dit is nou een boek waar ik blij van word. Over een paar weken beginnen we aan een nieuw schooljaar, met nieuwe kleuters en een andere groepssamenstelling. We kennen allemaal spelletjes om de kinderen kennis te laten maken met elkaar, maar laat je de kleuters ook (opnieuw) kennis maken met jou?
Ik weet van mezelf dat ik vaak te veel praat. Ik vind dan ook alles wat ik te vertellen heb ontzettend belangrijk (terwijl dat natuurlijk helemaal niet zo is, maar ik vind ook dat ik altijd gelijk heb J) en stort dagelijks een woordenwaterval over die arme kinderen uit waar je U tegen zegt. Als ik begin te kletsen zetten ze in China de vuilnisbakken buiten. Het is een leerpunt. Ik weet het.

Het gevolg is dat ik in mijn benadering van de kleuters ook erg talig te werk ga en daarom naar manieren zoek om bewust meer kanalen van communicatie in te zetten.
In het boek ‘Creatief Communiceren met kinderen’ van Ben Baarda staan een heleboel uitgewerkte werkvormen die je morgen (nou ja, na de vakantie dan) meteen in de groep kun inzetten. Het is ook zeer geschikt voor de groepen 3 tot en met 8, want de werkvormen zijn afgestemd op verschillende leeftijdsgroepen. Wat vooral fijn is, is dat per activiteit de doelgroep, het doel, de activiteit in het kort en de materialen zijn aangegeven. Zo kun je in één oogopslag zien of een werkvorm geschikt is voor je groep.
De activiteiten in ‘Creatief communiceren met kinderen’ zijn geen vaststaande methode. Je kunt ze aanpassen aan je doelgroep of een bepaalde situatie én er staan tips in voor als een bepaalde werkvorm niet goed aanslaat bij een kind.
In het boek komen verschillende invalshoeken naar voren. Zo is er aandacht voor communicatie door middel van tekenen, fantasie, spel (ook digitaal) en taal. Er is zelfs een kookactiviteit aan toegevoegd, want wat is leuker dan samen kwebbelen boven een beslagkom?2014-07-12 16.22.43Voor mij is vooral het hoofdstuk over tekenen een topper om de kennismaking tussen mijzelf en de kinderen praktisch in te vullen. Want in plaats van een heel verhaal over mezelf te vertellen, kan ik het natuurlijk ook gewoon tekenen! Ik ben geen kunstschilder, maar een vis tekenen (mijn goudvissen Pascalleke en Balthasar), of een bolletje wol (want ik haak veel) moet nog wel lukken. En laten we eerlijk zijn, lieve kleuterleerkrachten van overal (mijzelf inbegrepen): hoe vaak zeggen we niet tegen de kinderen dat ze zichzelf ‘mogen’ tekenen? Heb jij de laatste weken nog eens geprobeerd een zelfportret te maken? Juist. Dus teken die goudvis, of je wandelschoenen, je kat, hond of een fiets en laat de kinderen ook een tekening over zichzelf maken. Als jij laat zien dat je het durft, gaan zij ook vanzelf tekenen. In hogere groepen kun je dit natuurlijk doen met de computer, al dan niet met hulp van Google of een tekenprogramma. Het gaat er om dat je jezelf openstelt, zoals je van de kinderen verwacht dat zij dat naar jou toe doen.

‘Creatief communiceren met kinderen’ bestaat uit twee boeken die je bij elkaar geleverd krijgt.
Het ene deel bevat, naast een gedegen stuk theorie, de praktische uitwerkingen zoals ik hierboven beschreef. In het andere deel vind je allerlei aanvullende materialen bij de diverse werkvormen. Er zitten projectieplaten bij die je op je digibord kun zetten, voorbeeldkaarten met gespreksonderwerpen, voorbeeldzinnen en alles wat je nodig hebt om de activiteiten in het eerst boek uit te kunnen voeren. Ik ben van mening dat dit boek op elke school thuishoort.
Ook Intern Begeleiders zullen er heel veel aan kunnen hebben, want zeker als een kind extra aandacht nodig heeft is het prettig om op een creatieve manier het gesprek aan te gaan.
Je koopt hem hier! Ik zeg: doen!

One Thought on “Review: Creatief communiceren met kinderen (Ben Baarda)

  1. Bedankt voor de tip.
    Besteld!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation