Door de vele regenbuien (en een verstopte afvoerput) ligt er een grote waterplas op het schoolplein, pal naast de zandbak. Hoera!
Binnen twee minuten zitten er tientallen kinderen omheen. Ze scheppen het water in emmers en dragen het de zandbak in. Er worden moddertaartjes gemaakt, moddersoep en modderpudding. Intussen haal ik gauw een grote emmer, vlak voordat het tijd is om naar binnen te gaan. Want die prachtige modder, daar kan ik wel wat mee! We scheppen de emmer vol met modder en ik sjouw hem achter de kinderen aan de trap op, naar de klas.
Eenmaal in het lokaal zet ik mijn wasmachinelekbak op tafel en leg er een stuk vijverfolie van een vierkante meter in. Past precies en de randen van de folie hangen ver genoeg over de bak heen.
Mocht je nog materialen gaan bestellen voor het nieuwe schooljaar: koop zo’n bak en een stuk folie. Je krijgt er geen spijt van. Ik heb er twee (en twee vierkante meter vijverfolie) en gebruik ze bijna dagelijks! Zeker als je geen ruimte hebt voor een vaste zand/watertafel: kopen zo’n ding.
Ik kieper de modder in de wasmachinebak (let op: éérst die folie er in!) en leg er wat kleine schepjes, bakjes en vormpjes bij. Zonder dat kan het natuurlijk ook prima. Ik zou zelfs aanraden om niet altijd extra materialen te gebruiken omdat het voor de sensomotorische ontwikkeling van kleuters heel goed is om met de handen te werken en te ervaren hoe een materiaal aanvoelt. Daarbij is het risico op enorme rommel minder als er geen schepjes in je bak liggen 🙂
In mijn groep werken we regelmatig met kliedermateriaal en de kleuters weten hoe ze ermee om moeten gaan, dus deze keer krijgen ze er een paar schepjes en vormpjes bij. De mazzelaars.
2014-05-22 10.41.05
Een beetje water erbij en het kliederfeest kan beginnen! We modderen lekker aan en hebben het intussen over hoeveelheden (wie heeft de meeste modder, wie het minste) en begrippen als nat, droog, korrelig en glad. De fijne motoriek wordt getraind door het maken van figuren en moddertaartjes en tegelijkertijd komen er hele gesprekken tussen de kinderen op gang. Uiteindelijk heeft dit groepje kleuters bijna een uur onafgebroken met de moddertafel gespeeld. Over betrokkenheid gesproken!
Je ziet dat de bak niet helemaal vol is en dat is in dit geval ook niet nodig. Er was genoeg materiaal voor vier kinderen en op deze manier is het geheel ook nog te tillen op het moment dat er schoongemaakt moet worden.
Schoonmaken is met dit systeem trouwens heel simpel:
Je haalt eerst de vormen en schepjes eruit. Daarna pak je de vijverfolie bij de vier punten vast en til je de folie met modder en al erin uit de wasmachinebak. Je mikt het geheel in een emmer (dus met folie en al) zodat je het later nog een keer kunt gebruiken. In dat geval til je, bij het volgende speelmoment, je folie/zandpakket uit de emmer en legt het weer in de wasmachinebak. De folieranden vouw je weer over de rand van de bak heen en je bent klaar om te starten.
Of je neemt de foliezak mee naar buiten en gooit de modder daar weg. Dat kan natuurlijk ook.
Dit systeem werkt trouwens ook perfect als je er gewoon zand, bloem, rijst of iets anders in hebt zitten. Je wasmachinebak zelf blijft helemaal schoon, alleen je vijverfolie moet af en toe onder de kraan. Voor ons kinetisch zand doe ik het ook zo. Met zand en al in een afsluitbare bak en klaar is kees.
’s Middags zetten we de moddertafel buiten op het schoolplein en gaat het feest weer verder.
IMG-20140522-WA0002Ik hoef ze niet te vertellen hoeveel kleuters er om de bak heen mogen, dat regelen ze zelf wel. Ze hebben nu ook geen kliederschorten aan omdat het 26 graden is. Dat beetje modder op een t-shirt is zo opgedroogd. Toch, ouders? 😉
IMG-20140522-WA0004Ze vinden het heerlijk fris, dat koude water aan hun handen. Dat koelt lekker af in deze hoge temperaturen. Aan het einde van de speeltijd til ik het geheel met de vijverfolie uit de bak en gooi het water in de struiken. Het zand gaat in de zandbak. Ik plons een emmer water over de folie en prop het in een emmer zodat het mee naar binnen kan. Later maken we dat nog wel verder schoon.
Kleuters en modder, dat werkt perfect. Dus waarom zouden we dat niet gebruiken in ons aanbod?
Allemaal aan de Moddertafel!

2 Thoughts on “De moddertafel (binnen én buiten)

  1. Gertie van Boxel on 30 mei 2014 at 14:56 said:

    leuk idee!

  2. Pingback: Nationale Straatspeeldag: 6 tips voor lekker buiten spelen - Lespakket - thema's, lesideeën en informatie - onderwijs aan kleuters

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation