Even wat achtergrondinformatie voor de meelezende leerkrachten over de verteltafel.
Hoe begin je zoiets?
Het is belangrijk dat je een goed prentenboek of verhaal kiest dat aansluit bij de belevingswereld van de kinderen. In ons geval is dat Hans en Grietje, maar elk prentenboek dat jou aanspreekt is in principe geschikt.
1. Je leest het verhaal voor, bespreekt het met de kinderen en vertelt het (later) nog een keer na.
2. Je bouwt de tafel samen met de kinderen op. Dit hoeft niet in één dag tijd, omdat de kinderen zelf de meeste attributen meebrengen/knutselen/bedenken.
3. Wanneer alle attributen er zijn leg je de bedoeling nog eens uit en speel je het zelf bij voorkeur een keer voor, zeker als de groep nog niet aan een verteltafel gewend is. Deze stap kun je tussendoor nog eens herhalen als je merkt dat het nodig is.
4. De kinderen mogen de verteltafel ruimschoots verkennen en met de materialen experimenteren.
5. Je leest zelf het verhaal/boek voor en de kinderen spelen het mee met de verteltafel.
6. De kleuters kunnen er zelfstandig mee aan de slag.

Een verteltafel hoeft geen echte tafel te zijn. Een kist, een hoek of zelfs een kleed kunnen ook goed dienst doen als vertel’tafel’. Ik heb zelfs de zandtafel eens als decor gebruikt bij het thema ‘Samen kunnen we alles’.
Wat extra praktische informatie vind je hier http://www.hulsenbeck.demon.nl/pages/wat/verteltafel.html.
Mocht je op Pinterest zitten: daar vind je een heleboel voorbeelden van verteltafels op dit prikbord: http://pinterest.com/jufjet/verteltafels/.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation