Vorig jaar las ik een artikel (je vindt het hier) over het oefenen van de telrij (en de plaats van de getallen daarin) met kleuters. Sommige kinderen hebben hier wat moeite mee, zeker om te tellen vanaf een ander punt dan de 1. Het opzeggen van de telrij tot en met tien kunnen de meeste kleuters wel, maar weten dat de 4 ná de 3 komt, of de 8 vóór de 9…dat is een ander verhaal.

Daarom, nu wederom in de klas: de Cijfferrace!
Juf Marjelle maakte het spel in de klas, samen met twee dames uit de groep.

Je hebt nodig:
– Een dobbelsteen met alleen de cijfers 1 en 2 (kan ook met stippen). Deze kun je maken door een gewone dobbelsteen aan te passen zoals we voor onze versie deden. Beetje papier en dubbelzijdige tape, dat is alles. Of maak er eentje van een bouwhoekblok, dat kan ook.
– De getalkaartjes 1 t/m 10
– Een ondergrond voor het spelbord, waarop de kinderen het spel naar eigen inzicht kunnen vormgeven (tekenen, kleuren enz.)
– Iets om als pionnen te gebruiken

Zo ziet onze versie er uit. De namen die erop staan zijn van twee meiden die hielpen het spel te maken, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat zij zelf moeite hebben met de cijfers. Ik zeg het er maar even bij. We hebben het hier dus over de ontwerpers, daarom is hun naam op het eindresultaat meer dan verdiend.
2014-02-13 13.49.59De regels:

  1. Je begint op cijfer 1. Wie het eerst bij de 10 is heeft gewonnen.
  2. Gooi met de dobbelsteen. Je gooit dus altijd 1 of 2.
    We oefenen met dit spel vooral ‘buurgetallen’ dus is er geen noodzaak voor hogere cijfers op de dobbelsteen. Dat maakt het nodeloos ingewikkeld voor de kinderen die toch al moeite met cijfers hebben, en de 1 en 2 weten ze vrijwel allemaal wel.
  3. Je noemt het cijfer waarop je staat. Het aantal dat je gegooid hebt tel je door.
    Dus, en dit is belangrijk:
    Stel, je staat op cijfer drie  en je gooit 2. Dan zeg je: ‘Ik sta op drie.’ Terwijl je je pion twee zetten opschuift verwoord je: ‘Vier, vijf.’ Je benoemt dus de cijfers waarop je pion komt, niet het aantal zetten dat je doet! Dit is een wezenlijk verschil met reguliere bordspellen.

De kinderen vinden het helemaal leuk en willen het steeds weer opnieuw spelen.
Ze oefenen op deze manier in een hele korte tijd spelenderwijs enorm vaak de positie van de cijfers in de getallenrij.
Dit spel helpt bij het automatiseren van de telrij, het maakt het geheel visueel (want het is een mini-getallenlijn) en doordat de kleuters meteen verwoorden wat ze doen krijgen ze de informatie op meerdere manieren binnen. Echt een aanrader!
Je kunt de Cijferrace aanpassen voor jongens of meisjes (ze mogen zelf hun spel ontwerpen en dat verhoogt de betrokkenheid). Ook kun je het moeilijker maken door de getallenrij langer te maken of door de rij niet op 1, maar op bijvoorbeeld 5 te laten starten.

4 Thoughts on “Cijferrace!

  1. gertie bergmans on 13 februari 2014 at 19:30 said:

    Hoi Henrike,
    dit kan je ook doen met de rubberen vloerpuzzels met de cijfers erop.
    Dan kunnen ze erop stappen: vooruitgaan!
    Een fijn hoekje in de klas om met een paar kleuters te doen.
    Later in het schooljaar: met – en + :terug stappen, vooruitstappen

  2. Danny Bras on 13 februari 2014 at 20:29 said:

    Je bedoelt waarschijnlijk het artikel uit het tijdschrift Balans? Stond er een paar jaar geleden in, als een advies voor 2e groepers die de getallen nog niet beheersen. Als je wilt, kan ik nog even voor je zoeken?! Dit is in ieder geval een mooie verwerking hierbij!

  3. Hey, deze doe ik ook in de klas! Alleen niet met het zelf ontwerpen erbij, wat het natuurlijk nog een stuk leuker maakt, dank je wel!
    Wij stappen ook terug op de lijn. We hebben stippen in rood en stippen in groen op onze dobbelsteen. Groen is vooruit, rood is achteruit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation