Heerlijk weer vandaag, dus tijd voor een bezoek aan het bos! We gaan niet alleen maar voor de lol, want dit is een mooie gelegenheid om aan de begripsvorming en rekenwoordenschat te werken.
Op de heenweg komen al heel wat getallen voorbij. We tellen onze stappen en staan elke twintig passen even stil. We tellen de regenplassen (best moeilijk want het zijn er veel) en schatten hoeveel bomen er langs die ene sloot staan. Tien? Dertig? Honderd? ‘Nee geen honderd, zoveel zijn het er niet. Dat zie je zó, hoef je niet eens te tellen.’ Les getalbegrip: Check.
2014-02-12 10.40.25
En daar zijn we, in ons bosje. We vinden een paar verdwaalde tulpenbollen die terug in de grond gestopt worden nadat ze gecontroleerd zijn op uitlopers.
Tijd voor het Grote Lekker Vies Spel: Wie maakt de beste moddersoep?
Terwijl er naar hartelust in de modder gepeurd wordt, stel ik zo nu en dan een Intelligente Vraag. Welke modderplas is het grootst? Welke is heel klein? Waar zit het meeste water in en waar het minste? Hoeveel takjes hebben jullie bij elkaar gevonden? En met die ene erbij? Al kletsend modderen we ons door heel wat begrippen heen.
De kleuters maken chocoladesoep, heksenbrouwsels en moddermonsters. Ze vermaken zich met het roeren in het slijk, laten blaadjes drijven en zien de weerkaatsing van de zon in het water.
2014-02-12 10.45.39
Dan is het tijd voor een vergelijkend onderzoekje. Wie heeft de langste tak? Er is wat discussie over, want telt het wel als je op je tenen staat?
2014-02-12 10.50.57
Tijdens de terugreis zien we dat er een hele schaduwklas met ons meeloopt. Gezellig! We besluiten naar ze te zwaaien. Leuk volk, want ze zwaaien allemaal terug.
2014-02-12 11.06.24
Wat hou ik toch van ons stukje bos. En van mijn kleuters, waarmee ik gewoon in mijn eentje spontaan op avontuur kan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation