Vorige week maakten we vetbollen (zonder frituurvet)  in de klas. We deden daar ook nog een flinke schep pindakaas bij en dat bracht een gesprekje op gang over dat goedje. Wat is dat eigenlijk, en wat heb je nodig om dat te maken? Want de vogels zijn niet de enigen die dat lekker vinden 🙂
Vandaag maken we dus…pindakaas!

De hubs ziet het vanochtend vroeg weer allemaal met lede ogen aan: de klapkrat staat in de gang en stukje bij beetje verdwijnt de halve inboedel daarin, klaar om mee naar school te nemen. Deze keer is mijn keukenmachine aan de beurt.
Het is heel gemakkelijk om pindakaas te maken. Je hebt alleen een zak gepelde pinda’s (wij gebruiken zoute) nodig. En een keukenmachine/foodprocessor, een potje en een spatel.2014-01-20 12.42.31Eerst deel ik aan alle kleuters een halve pinda uit. We bekijken, voelen, ruiken en proeven. Hoe voelt de pinda aan? De begrippen glad, hard, klein en zout komen aan de orde. Daarna eten we onze pinda op. We hebben er toch genoeg 🙂
De helft van de zak pinda’s gaat in de foodprocessor. Op de foto’s hieronder zie je dat we eerst de hele zak erin gedaan hebben, maar dat lukte niet goed. Daarom heb ik er halverwege de helft uitgeschept, dat ging een stuk beter.
Goed. De pinda’s zitten in de kom. Laat de hele boel een paar minuten draaien, tot de pinda’s fijngemalen zijn:2014-01-20 12.45.32We laten de machine weer even draaien. De kinderen vinden het prachtig, al die ronddraaiende pindakruimels!
Zo nu en dan zet ik het geheel uit, zodat de olie uit de pinda’s de kans krijgt om te ontsnappen en de kinderen op hun gemakje in de kom kunnen gluren.
Na een tijdje draaien zien we dat de kruimels nog fijner worden en ‘een beetje plakkerig’:
2014-01-20 12.51.23Na weer een tijdje draaien vormt het goedje een deegbal, die gezellig rondjes draait in onze foodprocessor. En ineens valt de bal uit elkaar en is het pindakaas geworden!
2014-01-20 12.54.23Dat is toch wel heel bijzonder! We hebben natuurlijk nog de helft van de pinda’s over, dus kunnen we het proces nog een keer herhalen. De tweede keer zijn de kleuters alert op het verschijnen van de deegbal:
‘Ja, bijna! Kijk dan, daar komt ‘ie! Ennnn…pindakaaaaaaaaaas!’
Ik geef de mengkom de kring rond. Als iedereen alles bekeken heeft spatel ik de pindakaas in een potje. Tijd om te proeven (ja, gewoon met de vingers!):
2014-01-20 13.02.59 De kinderen besluiten dat dit toch wel het lekkerste is dat ze ooit geproefd hebben.
Daarna pakken we de pot pindakaas van de supermarkt er nog eens bij. Ik vul een bakje met ‘fabriekspindakaas’ en eentje met ons eigen brouwsel. De pindakaas rechts is uit de supermarkt:
2014-01-20 13.08.33Na een rondje vergelijkend warenonderzoek, want beide soorten worden zorgvuldig geproefd, vindt het Pindakaaspanel de huisgemaakte pindakaas het allerlekkerst. (Gelukkig voor mij ;-))
Aan het einde van de dag smeert een groepje kleuters voor de hele klas toastjes en eten we alles in de kring samen op. Zo sluiten we deze techniekles (want dat was het stiekem!) af.
Door deze activiteit hebben de kinderen meer inzicht gekregen in het productieproces van, in dit geval, pindakaas. Die productieprocessen vallen onder de kerndoelen Techniek. Maar ach. Wij hadden pindakaas. En daar gaat het volgens de kleuters om. 🙂

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation