Half januari, een prachtige winterdag. Te mooi eigenlijk om binnen te blijven!
Daarom gaan we (mijn collega en ik met onze kleutergroepen) op pad in de wijk waarin de school ligt.
‘We gaan op cijferspeurtocht,’ kondig ik aan.
Een van de kleuters kijkt me een beetje vreemd aan.
‘Buiten zijn helemaal geen cijfers,’ vertelt ze voorzichtig, waarschijnlijk om me voor teleurstellingen te behoeden. Maar ze wil toch wel met ons mee.
Eenmaal onderweg bekijken we eerst allerlei huisnummers. Het valt een aantal kinderen op dat de cijfers steeds hoger worden naarmate we verder de straat in gaan. Sommigen hebben zelfs al door dat er steeds een cijfer ‘weg ‘is. Spontaan begint een groepje te tellen: 2,4,6,8…
Als er twee huisnummers naast elkaar te zien zijn bekijken we welke het hoogste en laagste cijfer heeft. Intussen geef ik mijn oren goed de kost, want de kinderen geven me op deze momenten enorm veel informatie over hun rekenontwikkeling.
De kinderen hebben er veel plezier in en proberen te voorspellen welk nummer er op het volgende huis zal staan. Na een tijdje vraag ik de kinderen te zoeken naar andere plaatsen waar cijfers staan. Al gauw zien ze over cijfers. Cijfers op de trein die voorbij raast, op een makelaarsbord, een lantaarnpaal en op auto’s:
2014-01-13 13.33.36De kentekens aan beide zijden van de auto worden met elkaar vergeleken en twee jongste kleuters ontdekken dat die steeds precies hetzelfde zijn. Om het helemaal zeker te weten onderzoeken ze elke auto die ze tegenkomen.
Eenmaal terug op school verzucht de ‘er-zijn-buiten-geen-cijferd-kleuter’: ‘Poeh…ik heb nog nooit zoveel cijfers bij elkaar gezien!’
2014-01-13 13.32.08Hoewel de nadruk vandaan bij ons lag op de cijfers, en dan vooral op hoge of lage cijfers en het vergelijken daarvan, kun je er natuurlijk mee variëren. Want wat dacht je van cijferbingo (wie vindt het eerst alle cijfers op zijn kaart?) of een letterspeurtocht? Je kunt op zoek gaan naar kleuren, vormen, aantallen (zoek voorwerpen die iets met de 4 te maken hebben, bijvoorbeeld vier wielen, vier namen op een bord enzovoorts).
Allemaal naar buiten! 🙂

 

One Thought on “Het onderwijs ligt op straat: de Cijferspeurtocht!

  1. Marjolein Joosten on 14 januari 2014 at 17:52 said:

    Dit doe ik ook al jaren. Kinderen weten niet dat er ook
    cijfers op lantaarnpalen en putdeksels staan.
    Wij laten de kinderen de cijfers turven. Blijft een
    mooie manier om met getallen om te gaan.
    Je hebt inspirerende ideeën!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation