Vandaag, in de hectiek rond het Sinterklaasbezoek, leven een paar van mijn bouwvakkertjes zich uit in de bouwhoek. Zie hieronder het prachtige resultaat:

2013-12-04 14.18.07

‘Het is een Sinterklaasflatkasteel!’ delen ze me trots mee. Ik vind het erg mooi en vooral heel creatief!
De rest van de klas vindt dat ook en de bouwploeg verzoekt me vriendelijk ‘of je dan morgen wil zeggen dat wij in de bouwhoek gaan, want dan willen we het nog verder maken.’

Wat belangrijk is om even te vermelden, is dat ik mijn kleuters heb geleerd dat ze allerlei materialen bij en door elkaar mogen gebruiken, als het uiteindelijk netjes en vlot wordt opgeruimd. In het begin kost dit wat meer energie omdat ze ten eerste goed moeten weten waar alles hoort te staan én ze vaak moeten wennen aan het feit dat het dus gewoon mag, spullen combineren zoals je dat zelf hebt bedacht.

In mijn bouwhoek (of eigenlijk, de bouwhoek van de kinderen) ligt van alles. We hebben een Haagse Set (wie kent hem niet) en dat is prima, maar ik vind hem wel wat beperkt om echt de diepte in te gaan met bouwen. Of de hoogte in, het is maar hoe je het bekijkt 🙂
Ik heb al mijn open materialen in aparte bakken gesorteerd. Ongeveer dan. De dinosaurussen delen een bak met een paar zeer sociale krokodillen (ze hebben nooit ruzie) en een aantal kikkers, Barbie deelt een onderkomen met een kudde My Little Pony’s en een trollenvolk woont samen met allerlei Sesamstraatfiguren en een enkel boerinnetje. Al die gezelligheid komt trouwens van de rommelmarkt en heeft bij elkaar nog geen 15 euro gekost.
Verder heb ik een bak met kiezels en keien, waaronder een aantal gekleurde exemplaren, een met boomstammetjes en eentje met laminaatstalen, allemaal gekregen van ouders, vriendinnen (bedankt Iris!) en anderen die meedenken en meelezen op mijn Facebookpagina.

Al deze materialen heb ik stap voor stap in mijn groep geïntroduceerd. Zo kunnen de kleuters wennen aan de nieuwe impulsen, houden ze het overzicht en krijgen ze de kans om echt in een materiaal te duiken voor er weer wat nieuws bij komt.

2013-12-04 14.18.16

Op deze foto hierboven kun je goed zien dat er laminaatplankjes, stenen, blokken en bouwplanken zijn gebruikt. Ze hebben er allerlei tunnels mee gebouwd waar dan ook weer figuren in verstopt zitten en er ontstond een heel gangenstelsel!

2013-12-04 14.18.22

 

En hieronder liggen Sint en Piet gezellig samen in bed, boven in het penthouse:2013-12-04 14.18.27

 

Soms haal ik een bak met materiaal weg, soms komt er wat bij, zodat er altijd voldoende uitdaging blijft en de kinderen verder komen dan alleen het opstapelen van blokken. Waarmee ik niet wil zeggen dat het stapelen op zich niet goed is, want elke kleuter vindt het heerlijk om een toren te bouwen en die weer om te gooien (en dat een uur lang). Daarmee leren ze wat over de zwaartekracht en over de stevigheid van hun bouwwerk.
Voor kinderen die meer willen is het raadzaam om variatie in je materialen te brengen. Zoals gezegd zijn boomstammetjes en planken erg geschikt, maar wat dacht je van schelpen, flesdoppen, logiblokken, lego…iedereen heeft wel zoiets in de klas staan!

2013-12-04 14.18.34

Wat ik je ook mee wil geven is dit:
Wees niet bang om de kinderen de keuze te geven materiaal bij elkaar te gebruiken waarvan je zelf dankt dat het niet bij elkaar gebruikt ‘hoort te worden’. De kleuters denken daar vaak heel anders over.
Leer ze aan wat de regels voor materiaalgebruik zijn (vooral voor het opruimen ervan) en volg ze in hun spel en fantasie. De foto’s hierboven bewijzen dat het de moeite waard is.

One Thought on “Aanvullend materiaal bij de bouwhoek

  1. Pingback: Een kijkje in de klas bij: Henrike - Lespakket - thema's, lesideeën en informatie - onderwijs aan kleuters

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation