Een tijd geleden hebben we met de hele klas soep gemaakt.
Normaal gesproken doe ik dat liever met kleine groepjes, maar deze keer heb ik er een klassikale activiteit van gemaakt en de nadruk gelegd op het voelen, ruiken en ervaren van de ingrediënten.
En omdat deze soeptoestand in het kader stond van de herfst en ons thema Wouter Kabouter, ging het hier vooral over de paddenstoelen!
Met deze post wil ik je laten zien dat je ook met kinderen kunt koken als je geen grote keuken binnen je school hebt. Wij zijn in de gelukkige situatie dat we in ons grote gebouw vijf keukens hebben, maar toch heb ik deze keer alles in mijn lokaaltje gedaan.

Voor onze paddenstoelensoep heb je nodig:

  1. Twee bakjes champignons
  2. Een bakje taugé
  3. Een prei
  4. Een doosje bouillonblokken (wij gebruikten tuinkruiden)
  5. Een elektrisch kookplaatje

soep1

We hebben de champignons bekeken (elke kleuter had er eentje) en daar hebben we uitgebreid de tijd voor genomen. Het bekijken van de paddenstoelen en het in stukjes breken ervanwas een hele ervaring! We braken de champignons gewoon op de grond in stukken (we hadden net geveegd en ach, we zijn niet zo flauw ;-)) en daarna mikten we alles in de pan. Intussen keken we een kort filmpje over hoe een champignon groeit.

soep3
We snuffelden aan de prei (‘dat ruikt naar uien!’) en ik gaf uitleg over hoe en waar de prei groeit.
Vooral de taugé was een hele ervaring, sommige kleuters vonden het maar niks, die rare sliertjes!
Toen alles in de pan zat hebben we er alle bouillonblokken bij gedaan (ik had een pakje blokken voor 4 liter) en de pan gevuld met heet water.
Normaal gesproken verhit je eerst het water en doe je dan de groenten er in , maar op deze manier had ik geen grote pan gloeiend heet water in de kring staan die ik in de gaten moest houden.
De pan ging op het kookplaatje op een tafel en kon daar vrolijk staan pruttelen, terwijl wij verder gingen met onze dag.

Met deze kookactiviteit hebben we veel nieuwe woorden geleerd en geoefend met het verwoorden van ervaringen. Daarnaast hebben we vergelijkingen gemaakt (zijn alle paddenstoelen hetzelfde?) geleerd hoe een champignon groeit en hoe de verschillende onderdelen heten en nieuwe tactiele ervaringen opgedaan.
Aan het einde van de middag kregen alle kleuters een beker soep. En Wouter Kabouter kreeg ook wat, in zijn eigen pannetje!
soep4

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation