Omdat de onderbouw over het thema ‘piraten’ werkt gaan we ook in de muziekles op zoek naar de schat! In deze post vind je mijn les. Ik heb geprobeerd hem zo compleet mogelijk voor je op te schrijven dus is het een wat lang bericht geworden 🙂
Er zit van alles in: luisteren naar muziek, bewegen op muziek, zingen, ritme, noem maar op. 

Ik maakte de les in Gynzy, dus wie daar een account van heeft kan het hele ding met alle geluidsfragmenten erbij vinden via deze link. Kopieer de les gerust en pas hem aan naar je eigen wensen. Hij is vrij lang dus voel je vrij om dingen weg te laten of in te korten al naargelang de leeftijd en het niveau van je groep.
Voor wie Gynzy niet heeft: je kunt heel eenvoudig een gratis proefaccount aanmaken waarmee je wekenlang vooruit kunt. Een aanrader, want Gynzy is fantastisch.

Op de schatkaart kunnen de kinderen de hele route zien die leidt naar de schat. Elk muzieknootje bij een foto bevat een geluidsfragment dat afspeelt als je er op klikt. 

Daar gaat ‘ie!

De les:

1: Zeegeluiden
‘We gaan samen op zoek naar de schat! Maar voordat we op ons schip kunnen komen moeten we eerst een stukje over het strand. Daar horen we allerlei geluiden. Luister maar’.
Speel het fragment twee keer af.
Wat heb je gehoord? Heb je in je fantasie rondgekeken op het strand ? Wat zag je daar?’
We lopen over het strand naar het schip. We kunnen nog niet meteen vertrekken, want er is nog een heleboel werk te doen!

2: Pirates of the Caribbean, bewegingsactiviteit van Zweers Muziek
Op de site van Zweers muziek vond ik een geweldige bewegingsactiviteit op de muziek van ‘He’s a Pirate’ (Hans Zimmer/Klaus Badelt), video hieronder.
Omdat het niet mijn eigendom is kan ik het hier niet plaatsen, maar je ziet de activiteit bovenaan de website van Zweers meteen staan met een duidelijke uitleg erbij. Daar vind je trouwens nog meer toffe piratenideeën voor je muzieklessen! 


3. Woeste Willem (naar het boek van Ingrid en Dieter Schubert)
Nadat de zeilen zijn gehesen en iedereen in het kraaiennest zit varen we door naar Woeste Willem. Daar leren we ‘het lied van Woeste Willem’, op de melodie van ‘the Drunken Sailor’. Het geluidsfragment uit mijn les vind je hieronder. De kinderen gaan allemaal op hun tafel zitten (dat is het piratenschip) en we doen een paar gekke danspasjes op deze aanstekelijke muziek:


Daarna gaan we op de boot zitten en zingen we het lied van Woeste Willem. Dit is de tekst (bron onbekend) op de melodie van De dronken zeeman. De akkoorden van het refrein en het couplet zijn hetzelfde. Je kunt gerust coupletten weglaten want het is een lang lied.

Am
Dit is het lied van Woeste Willem
G
Dit is het lied van Woeste Willem
Am
Dit is het lied van Woeste Willem
G                           Am
Wat doet hij het liefste?

Hee, hoo, een zeelied zingen, 
samen met de zeemeerminnen 
Hee, hoo, een zeelied zingen, 
dat doe ik het liefste! 

REFREIN

Hee, hoo, lekker varen 
over de wilde baren 
Hee, hoo, lekker varen, 
dat doe ik het liefste! 

REFREIN

Hee, hoo, monsters vangen 
van die groene lange. 
Hee, hoo monsters vangen 
dat doe ik het liefste 

REFREIN

Hee, hoo, schatten zoeken 
speuren in alle hoeken 
Hee, hoo, schatten zoeken 
dat doe ik het liefste! 

Dit is het lied van Woeste Willem (3x) 
Is hij dan nergens bang voor? 

Hee, hoo, ‘k ben nergens bang voor 
Stoer hé..nergens bang voor 
Hee, hoo, ‘k ben nergens bang voor 
‘k ben toch Woeste Willem 

Kom, dan gaan we lekker zwemmen (3x) 
in ’t heldere water. 

Hee, hoo, ‘k moet je wat bekennen, 
ik kan echt niet zwemmen 
‘k zal daar nooit aan wennen 
ik ben bang in’t water! 

4: Onderwatermuziek (Aquarium, Camille Saint-Saëns)
Woeste Willem is bang voor water, maar wij niet! Luister maar eens naar deze onderwatermuziek. Kun jij de vissen en de andere dieren horen?
Welke dieren heb je gehoord of gezien onder water? Hoorde je ze omhoog en omlaag zwemmen?


Maak een vis met je handen en laat deze door de zee (de hele klas) zwemmen.

Je kunt de kinderen laten zwemmen als een vis, een kleine vis (wijsvingers tegen elkaar), een kwal, een octopus -maak bijvoorbeeld met alle kinderen samen één grote octopus-  of allerlei andere dieren die ze kunnen bedenken. In mijn Gynzyles vind je een dia met daarop afbeeldingen van verschillende zeedieren.

5: Visje Visje (Blub, Christiane Nieuwmeijer)
Dit liedje heb ik zelf niet in mijn les gebruikt (geen tijd voor gehad 🙂 ), maar het is een rustig en fijn lied dat goed bij dit stuk van de les past en dat je eventueel als vervanging voor ‘Aquarium’ kunt gebruiken. 

6: Djembé (nodig: iets om op te trommelen)
We klimmen uit het water en varen verder met het schip. We gooien ons anker uit bij een mysterieus eiland…zou er iemand wonen? Ik denk het wel, luister maar! De eilandbewoners gaan ons iets leren over ritme.
Laat het geluid horen. Oudere kinderen kunnen het eventueel natrommelen.
Vraag de kinderen in de klas of op hun schip iets te vinden waarop ze kunnen trommelen. Laat hen dit even uitproberen en spreek een duidelijk stilteteken af. 
Daarna doe je zelf een ritme voor op je trommel en de kinderen doen het na. Zo ga je steeds heen en weer: jij doet het voor, zij doen het na.
Je kunt hierbij woorden gebruiken om je ritme te ondersteunen. Ik gebruik deze: 

In onderstaande video zie je iets soortgelijks:


7: De haai!
We nemen afscheid van de eilandbewoners en varen door, want we zijn bijna bij de schat! Maar kijk uit! Wat zwemt daar naast ons schip? Hoor je aan de muziek welk gevaarlijk dier daar aan komt? Zorg dat hij niet bij je kan!
Laat het geluidsfragment horen. 
Let op: als je YouTube gebruikt om de muziek van Jaws te laten horen zorg dan dat je het beeld van je digibord uit zet in verband met verontrustende beelden. 
Hieronder vind je er een zonder angstaanjagende haaien:-)


Wie kan er rond de piratenschepen zwemmen als een haai? 
Poeh, dat was spannend…de haai zwemt weg en wij gaan er gauw vandoor!

8: De schat!
Hoera! We hebben de schat gevonden!
Mijn schat voor de kinderen was een mooie grote schelp voor op de thematafel, maar je kunt zelf kiezen wat je gaat ‘opgraven’. Of je laat de kinderen doen alsof ze een prachtige schat vinden: wat zou jij het allerliefste vinden in de schatkist? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Post Navigation