We hebben op onze school een hele goede samenwerking tussen de groepen 1-2 en 3. Kleuters mogen in groep 3 binnenlopen en daar met de speelleeractiviteiten meedoen, of daar met een materiaal uit onze groep gaan werken zodat er veel ruimte is voor incidenteel/toevallig leren. Er ligt zelfs een aparte doos met groep 3-materialen waarmee de kleuters kunnen ‘spelen dat ze in groep 3 zitten’. Veel kleuters zitten ademloos te luisteren naar wat daar allemaal gebeurt.
Andersom werkt dat ook zo. Kinderen uit groep 3 wandelen regelmatig onze kleutergroep binnen en werken bij ons aan hun taken. Omdat zij nooit te beroerd zijn om aan de kleuters uit te leggen wat ze aan het doen zijn leren onze kinderen daar ook veel van.

Vorige week kwamen er twee kinderen uit groep 3 bij ons aan het werk met het spel ‘Raak of Rommel’ en het was een groot succes! De bron van het spel vind je hier.
Mijn collega Kayla (groep  3)  heeft Raak of Rommel ingezet voor het oefenen met sommen:

  1. Neem een aantal memoblaadjes en twee emmertjes/prullenbakjes/plastic bakken
  2. Op elk blaadje komt een rekensom met een antwoord erbij. De ene helft van die sommen heeft het juiste antwoord (bijvoorbeeld 2+3=5) , de andere helft heeft een antwoord dat niet klopt (bijvoorbeeld 2+3=4).
  3. Maak van elk blaadje een prop en doe alle proppen bij elkaar in een bakje.
  4. De kinderen maken beurtelings een prop open en rekenen de som uit.
  5. Sommen die het juiste antwoord erbij hebben zijn ‘raak’ en worden overgeschreven op een apart stuk papier. Daarna worden ze opzij gelegd.
  6. Sommen met het foute antwoord erbij zijn ‘rommel’. Deze mogen weer tot een prop gemaakt worden en komen in de ‘prullenbak’.

Ik pas dit spel aan voor mijn kleuters die graag bezig zijn met letters, lezen en schrijven. Ik gebruik daarvoor de tot nu aangeboden (let op: aangebóden, niet aangeléérde) letters die in groep 3 terugkomen in kern 1 en 2. Het document dat ik gemaakt heb kun je hier downloaden en naar eigen wens aanpassen: Raak of rommel.

  • Op elk strookje staat links een groene letter (een van de aangeboden letters) en rechts staat een woord. Op de foto zie je de ‘e’ met het woord ‘hek’.
  • De kinderen maken de prop open. Komt de groene letter voor in het woord op de strook? Dan is het ‘raak’ en schrijf je het woord over, zoals op het voorbeeld hierboven.
  • Komt de groene letter niet voor in het woord (bijvoorbeeld bij ‘e – mik’) dan is het rommel en wordt er weer een prop van gemaakt. De rommelproppen zie je op de foto in het rechter bakje.

Het maken van de propjes alleen al is een feest voor de kinderen en het speuren naar een bepaalde letter in een woord is voor veel oudste kleuters een intrigerende bezigheid.
Het opschrijven is uiteraard optioneel en totaal afhankelijk van wat je kleuters aankunnen of nodig hebben. Veel kinderen uit mijn klas vinden schrijven heel interessant en kunnen daar op deze manier spelenderwijs mee aan de slag.

Dat geldt ook voor het spelen met letters en woorden: wij leren geen letters aan, maar we bieden wel activiteiten met letters en woorden zodat de kleuters er mee in aanraking kunnen komen wanneer ze daaraan toe zijn. En dit spelletje is zéér in trek 🙂

3 Thoughts on “Raak of Rommel

  1. Sarah on 4 april 2018 at 20:01 said:

    Wat een leuk idee! Daar ga ik volgende week mee aan de slag…

  2. Marita bleyenberg on 9 april 2018 at 13:19 said:

    Dat is leuk Kayla. Ik stuur het door naar mijn collega, kleuterjuffen.

  3. carmen on 28 april 2018 at 08:54 said:

    Deze heb ik ook uitgeprobeerd in mijn derde kleuterklas en ze zijn er wild van!
    echt leuk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Post Navigation