Vorig jaar kreeg ik van een ouder iets geweldigs. Hij had een set gemaakt waarmee de kinderen spelenderwijs kunnen experimenten met het maken van verbindingen en het werken met gereedschap, In de set zat een aantal houten balken die hij had voorgeboord om schroeven in te steken. Ook had hij gezorgd voor pinnen met schroefdraad erom -die hebben vast een naam maar die weet ik niet 🙂 – waar moeren op gedraaid konden worden. We kregen er ook een sorteerdoos met allerlei schroeven, moeren, vleugelmoeren, haken, ogen en magneten bij én een doos met platbek- en kruiskopschroevendraaiers in verschillende formaten.
De kinderen hebben er destijds uren mee gespeeld.

Nu haal ik de set weer tevoorschijn en het is meteen een hit. Ik leg de onderdelen op de watertafel zodat de kleuters goed kunnen zien wat er voor materiaal bij zit. Na twee minuten hebben ze alles naar een groepstafel gesjouwd ‘want daar hebben we meer ruimte’. We maken wat afspraken over het gebruik van het gereedschap en het veilig werken met de schroeven en al gauw is de klushoek in volle gang!

De kleuters krijgen er verder geen uitleg bij. Ik laat ze een tijdje zelf uitvogelen hoe alles werkt. Ze vinden vrijwel meteen uit dat er verschillende schroevendraaiers zijn en welke je het beste kunt gebruiken.

Ik hoor ze spontaan redeneren over groot en klein, linksom en rechtsom (draaien), over los en vast en stevigheid. Ze oefenen hun fijne motoriek, gaan in gesprek met elkaar als er een probleem is -bijvoorbeeld een schroef die niet los komt- en wanneer iemand een schroef in het hout wil slaan door een schroevendraaier als hamer te gebruiken wordt diegene op een vriendelijke manier gecorrigeerd: ‘Deze is om te schroeven, niet om te hameren. Dan gaat ‘ie kapot. Je hebt een kleinere schroef nodig want deze past niet in dat gat.’

Oudste en jongste kleuters, jongens en meisjes, ze vinden het allemaal prachtig om ‘Bob de Bouwer’ te spelen. Wie niet met de schroeven en moeren bezig is, maakt verbindingen met de grote magneten. Ze ontdekken dat de schroevendraaiers ook magnetisch zijn en hangen daar allerlei kleine spulletjes aan. ‘De schroevendraaier is niet zo sterk. Deze magneet wel. Daar blijft heel veel aan hangen.’

Wanneer het tijd is om op te ruimen worden alle losse onderdelen weer keurig gesorteerd. Een van de kleuters oppert dat we in de bouwhoekblokken ook wel gaten kunnen maken om schroeven in te draaien. *Kuch*
Dat doen we maar niet. Maar dat er een uitbreiding gaat komen met nóg meer van dit prachtige speelleermateriaal, dat is wel zeker!

(En dat de running gag in mijn groep nu is om de hele dag ‘Bob de Bouwer, onderbroekenvouwer‘ te zingen…dat neem ik maar voor lief :-))

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation