Voorheen was het maken van een mindmap een enorme klus: stiften vinden die het nog goed doen (frustraties!), de takken kleuren, plaatjes zoeken (en opslaan en printen en uitknippen en opplakken) en waar bewaar je die dingen als je ze in de klas niet meer nodig hebt…ik was er uren mee bezig. Dat vond ik op zich niet erg, aangezien de kinderen er zoveel van leren dat je de tijd er graag in steekt. Zo zijn we, nietwaar?
Digitaal mindmappen is veel efficiënter, maar de echte goede mindmapsoftware is helaas behoorlijk duur en niet alle scholen hebben daar budget voor.

Deze week maak ik naar aanleiding van het thema ‘Een gat in mijn emmer’ over het gelijknamige boek van Ingrid en Dieter Schubert met mijn kleutergroep een mindmap. Gewoon, op mijn digibord. Heel simpel én heel snel. Met: Gynzy! Wij zijn de gelukkige bezitters van een licentie en ik gebruik het programma elke dag. Voor wie geen licentie heeft: je kunt een gratis proefabonnement aanvragen. Geloof me, dat wil je.
Ik ga er voor dit bericht voor het gemak vanuit dat je een account/licentie voor Gynzy hebt. De afbeeldingen in dit bericht lijken wat klein. Als je er op klikt krijg je de grote versie. De héle grote versie. Geen half werk. Okee, daar gaat ‘ie!

Eerst inloggen. Dan klik je op het tabblad ‘bord’ linksonder in je scherm. Je komt nu in het gedeelte waarop je kunt schrijven en typen.

Schermafdruk 2015-10-03 12.11.54

Klik op de letter T onderin de ‘toolbalk’ op je scherm. Er verschijnt nu een balk waarin je tekst kunt typen. Je kunt ook het lettertype, de grootte en wat andere zaken aanpassen.

Zet de naam van je mindmap in de balk, sleep het naar de gewenste positie (dit doe je door in het grijze vak om je tekst te klikken, vast te houden en te slepen) en klik daarna op de pen in je toolbalk.

 

Schermafdruk 2015-10-03 12.17.15

Nu maak je de eerste grote zijtak van je mindmap. In dit geval de tak ‘wie’. Kies daarvoor in de ‘pen’tool de kleur en gewenste dikte van je pen en teken je vorm in het scherm.

Schermafdruk 2015-10-03 12.17.31 Kleur je vorm helemaal in (gewoon voltekenen) en klik weer op de T om de tekstbalk te openen. Zet de naam van de zijtak er in en sleep hem (klikken en vasthouden op het grijze deel) naar de goede plek.

 Je hebt nu geleerd hoe je tekst in je scherm kunt zetten en hoe je een zijtak kunt tekenen. De volgende stap is het invoegen van plaatjes.
Daarvoor klik je op de oranje ‘foto’ met het palmboompje en de zon in de toolbalk. Je kunt nu kiezen tussen het zoeken van een afbeelding in Google, een eigen afbeelding vanuit je harde schijf of eentje uit de bibliotheek van Gynzy zelf. Ik kies meestal voor Google en laat de kinderen mee bepalen wat een goede afbeelding is. In dit voorbeeld dus een plaatje uit Google. (Er zit een ingebouwde filter in de Google-zoekfunctie, waardoor je over het algemeen geen zorgen hoeft te hebben dat er ongeschikte inhoud te zien is. Om alle risico’s uit te sluiten kun je vooraf je plaatjes zoeken en opslaan. Dat kost wel weer extra tijd, dus ik laat de keus bij jou ;-))

Schermafdruk 2015-10-03 12.18.43 Klik op het Google-icoon. Je komt nu in het zoekscherm dat er ongeveer hetzelfde uitziet als de reguliere zoekmachine van Google. Tik de zoekterm in de balk en druk op Zoek.

 Klik op het plaatje van je keuze. Gynzy brengt je automatisch terug naar je Bord. Klik nu op de blauwe balk waarin Openen staat en je plaatje verschijnt in het scherm. Sleep het naar de goede plek in je mindmap. Klik op de T om er tekst bij te zetten en sleep de tekst onder je plaatje. Teken nog een extra zijtak aan de hoofdtak en herhaal het proces van plaatjes, tekst en zijtakken toevoegen zo vaak als je wilt.

Tussendoor kun je onderdelen verplaatsen door op het zwarte pijltje in de toolbalk te klikken en vervolgens de onderdelen van je keuze te verslepen. Let op: dit kan niet bij de getekende delen.

Schermafdruk 2015-10-03 12.20.43

Op een bepaald punt raakt je beeldscherm vol. Je kunt je werkvlak vergroten door op de pijl omlaag te klikken (zie de foto’s hieronder):Schermafdruk 2015-10-03 14.38.26

Als je hele mindmap klaar is kun je hem opslaan (dat kan tussendoor natuurlijk ook) en/of printen. Een Gynzyles printen kan door op de knop onderin je scherm te drukken die het aantal pagina’s van je les aangeeft. Hieronder wijs ik hem aan met een groene pijl.Schermafdruk 2015-10-03 12.36.08

Het volgende menu verschijnt. Kies voor Pagina Printen (ga bij je ICT-er even vragen om de juiste printerinstellingen, dit verschilt per printertype en schoolnetwerk) en je kunt een uitdraai van je mindmap maken om in de klas te gebruiken.

Schermafdruk 2015-10-03 12.36.14

Dat is alles! Mijn eigen mindmap zag er uiteindelijk zo uit:

IMG-20151001-WA0004 Het grote voordeel van digitaal mindmappen is dat je stiften het altijd doen (hoera!), je altijd plaatjes bij de hand hebt en je tussendoor nog met de layout kunt schuiven. Het scheelt je echt uren werk. Eenmaal klaar sla je het digitaal op en kun je alles via Gynzy delen met je collega’s. Geen gedoe met lamineren en je werk blijft netjes bewaard tot je het nog eens nodig hebt.

Happy mindmapping!
PS:
Voor gevorderden: je kunt je mindmap uitbreiden met hyperlinks naar extra informatie, waardoor je een interactief geheel krijgt. Om een link aan je afbeelding  te koppelen selecteer je de afbeelding met de zwarte pijl uit de toolbalk en druk je daarna op het witte kruis bij je plaatje. Dan komt er een uitrolmenu dat interessant is om in rond te snuffelen!

Wil je meer informatie over mindmappen met kleuters? Kijk dan eens op de site van Rianne Hofma, de mindmapgoeroe van Kleuteruniversiteit!

One Thought on “Mindmappen op je digibord (met Gynzy)

  1. Hoi Henrike, zie ook hier een fan van mindmappen. Nooit gedaan op de oude manier maar sinds het artikel in Praxisbulletin van Rianne en een stukje op de site van kleuteruniversiteit ben ik helemaal om. Zelf werk ik met Prowise, werkwijze is hetzelfde… Maar wat vinden de kinderen het leuk.
    op de schoolsite staat er 1 van rupsje Nooitgenoeg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation