Dit is een boek naar mijn hart. In het sprookjesbos, door Suzanne Wardenaar.
Elke leerkracht in het kleuteronderwijs werkt weleens rond een sprookje. We kennen allemaal de thema’s rondom ridders, prinsessen, draken en kabouters. Maar met dit boek geeft Suzanne je een hele nieuwe invalshoek!
In het sprookjesbos‘ bestaat uit vijftien bekende sprookjes. Tot zover niets nieuws, hoor ik je denken. Let op.

Dit boek heeft aan elk van die sprookjes activiteiten gekoppeld die gericht zijn op natuurbeleving, creativiteit, zintuiglijke beleving, sociale vaardigheden en milieubeleving voor jonge kinderen! En dat, lieve mensen, is wat ik het liefste met mijn kleuters doe. Deze gebieden liggen heel dicht bij de belevingswereld van jonge kinderen en wat is er nu mooier dan dat aan te bieden met die andere fascinatie van kleuters: sprookjes!
Wat ook nog heel fijn is voor veel leerkrachten, is dat je er geen specifieke biologische kennis voor nodig hebt. Ga je mee naar het sprookjesbos?
in het sprookjesbosElk hoofdstuk begint met een sprookje. Je kunt ze uit dit boek voorlezen, zelf vertellen of je eigen favoriete sprookjesboek ervoor gebruiken.
Na het voorlezen komt er steeds een natuurvoorwerp tevoorschijn, dat centraal staat in het boek. Bij Assepoester zijn dat bijvoorbeeld pompoenzaadjes, waaruit de koets gegroeid is. In ‘Het lelijke jonge eendje’ zijn het veren. Suzanne heeft bij alle natuurvoorwerpen een aantal gespreksvragen geformuleerd, dus je kunt er zo mee aan de slag.
Per activiteit is duidelijk aangegeven wat je kunt doen en welke materialen je nodig hebt. Hierdoor kunnen zelfs leerkrachten die een vetplant laten verwelken gemakkelijk met dit boek vooruit.

Wat me het meeste aanspreekt in dit boek is de relatieve eenvoud van de activiteiten, terwijl je er toch heel erg de diepte mee in kunt met de kleuters. Er is geen tijdrovende voorbereiding nodig omdat de meeste materialen gemakkelijk te vinden zijn. Suzanne heeft in haar lesbeschrijvingen veel aandacht voor vrij en geleid spel, het gebruiken van je zintuigen (ook koken en proeven!), onderzoeken en ontdekken. Allemaal dingen waar deze juf heel blij van wordt!

In het sprookjesbos‘ richt zich, anders dan de titel doen vermoeden, juist op een stedelijke omgeving. Veel scholen hebben geen bos in de achtertuin en moeten daarom op zoek naar een andere manier om hun natuuronderwijs vorm te geven. Ik krijg dan ook heel vaak vragen van leerkrachten die hierin zoekende zijn en voor hen is dit boek een enorme inspiratiebron.
Heb ik je al nieuwsgierig gemaakt? Mooi!
Ik mag van Suzanne een heel hoofdstuk gratis aan jullie weggeven, zodat je zelf kunt zien waarom ik hier zo enthousiast over ben.
Dus download nu het gratis hoofdstuk –> Het lelijke jonge eendje <– en duik met je kleutergroep in het sprookjesbos!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation