We zijn weer op dreef, mijn collega’s en ik. Tijdens een brainstormsessie aan de keukentafel verzinnen we een thema rondom een fee die een probleem heeft met haar Grote Feeënboek: de hond heeft er overheen geplast! Tot overmaat van ramp is daardoor een flink aantal letters uit het boek verdwenen. Met dit concept gaan we de komende maand aan de slag en deze week is de aftrap!

Een goed begin is het halve werk, dus dinsdagochtend voor schooltijd gaan we de school te lijf met glitters en plakdiamanten. We strooien het kwistig in het rond en plakken het overal op de muur. Zelfs buiten ligt glitter:
2015-02-03 09.33.05Verder doen we die dag of we gek zijn. Glitters? Waar dan? Och, verhip! Inderdaad zeg! Nou, nou, poe poe , wat een toestand 😉
Van wie zou al die bling toch zijn? In mijn groep komen ze na enig overleg uit bij de bosfee, naar aanleiding van ons bezoek aan het bos vorige week. Zij is vast bij ons langs geweest!
Vanmorgen hangen er ineens letters in alle kleutergroepen.
2015-02-04 08.47.52Nog steeds weten we niet wat er precies aan de hand is en waar die glitter of de letters vandaan komen.
En dan gebeurt het. Als ik het digibord klaar wil zetten voor de activiteiten van vandaag verschijnt er zomaar vanzelf (het kan zijn dat ik een handje heb geholpen) een filmpje in beeld!
2015-02-04 08.43.52Daar zit ze, de bosfee. Ze is het echt!
Er hangen letters boven haar hoofd en ze heeft een groot boek vast. De fee is duidelijk in paniek en probeert iets in haar boek te toveren. Dan ziet ze ons en vraagt of we haar alsjeblieft willen helpen. Als we roepen dat wel te willen doen, zegt ze ons dat we allemaal naar de aula moeten gaan. Daar zal ze vertellen wat er aan de hand is.
Spannend! Binnen vijf minuten zijn er meer dan tweehonderd kleuters verzameld in de aula…waar opeens de fee op het digibord tevoorschijn komt!
2015-02-04 08.54.42De fee is opgelucht dat we er allemaal zijn en legt uit dat haar Beesje (een glansrol vervuld door Kees, de gigantische hond van mijn collega Angreth a.k.a. de Bosfee 😉 Kees heeft voor de gelegenheid een set vleugeltjes en een rokje aangekregen) over haar Grote Feeënboek geplast heeft. Nu zijn bijna alle bladzijden beschadigd! Kunnen wij de ze weer heel maken?
De fee belooft de bladzijden naar de klassen te toveren en hoopt dat wij ze kunnen herstellen.
Terwijl een groepje kleuters constateert dat de Bosfee ‘ook een Kees heeft net als juf Angreth’ en wij proberen onze lach in te houden bij het beeld van Kees die er he-le-maal klaar mee is en uit het camerashot vertrekt, beginnen de kinderen het in de gaten te krijgen: hier begint weer een nieuw avontuur!

Halverwege de ochtend vinden we een bladzijde uit het Grote Feeënboek in de klas. Er staan heel veel woorden op, maar echt goed lezen is lastig omdat er flink wat letters uit verdwenen zijn:
2015-02-03 17.09.51Off the record: dit is eigenlijk een liedje waaruit ik een deel geleend heb. Het hele lied vind je hieronder, ik weet helaas niet wat de oorspronkelijke bron is. Klik op het lied voor een grotere afbeelding:liedjeNa wat vijven en zessen zien de kinderen in dat er letters ontbreken en woord voor woord, zin voor zin vullen we de woorden aan.
Of ik het wel met potlood op de bladzijde wilde schrijven, want als het niet goed is kan het uitgegumd worden. Ze denken overal aan, die kleuters. Al gauw krijgen ze er handigheid in, al is er wel wat discussie of het ‘spreukjes’ of ‘sprookjes’ moet zijn. We besluiten voor ‘sprookjes’ te gaan als we de ‘roodkapje’ en ‘doornroosje’ ontcijferen:
2015-02-04 10.34.44‘Hee, het is een versje! Het rijmt!’
‘Maar het klopt niet hoor, wat daar staat. De sprookjes horen andersom. Schrijf dat er maar bij, juf, want misschien weet de fee dat nog niet.’
U roept, wij draaien. De stiften zijn aan vervanging toe, ik weet het 🙂
2015-02-04 11.13.59In elke kleuterklas is een andere bladzijde gevonden, afhankelijk van de leerdoelen en onderwijsbehoeften van de betreffende groep. De fee weet namelijk wel precies wat ze doet en sluit netjes aan bij het groepsplan 😉

De komende periode zal de fee steeds nieuwe bladzijden naar de kleuterklassen toveren en zullen wij met zijn allen proberen om ze zo goed mogelijk op te lossen. Ik houd jullie via facebook op de hoogte! Ga je met ons mee op avontuur?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation