In het thema Stippen en Strepen maken we vandaag spaghetti met knakworst. Stippen en strepen-eten dus!
Ik vond op internet dit idee. Zo houden de stipjes de spaghettislierten vast en worden de stukjes knakworst meteen goed door de spaghetti verdeeld.
Een lekker bordje pasta is uiteraard niet compleet zonder saus, dus die maken we er ook meteen bij.
Koken met 27 kleuters: het kan. We hebben er wel de hele dag de tijd voor genomen, zodat alle kinderen actief kunnen deelnemen aan het proces en niet enkel mogen toekijken. Ik heb zelf niet zo veel gedaan eigenlijk, alleen de logistiek verzorgd en de boel op het fornuis gezet. Ik ben van de afdeling Toezicht šŸ˜‰ Daarbij hebben we de beschikking over een gigantische keuken, compleet ingericht (met vaatwasser, hoera!) en dat scheelt een hoop gedoe.
Als je dit in je klaslokaal wilt doen kan het ook als je gebruik maakt van een elektrisch kookplaatje. Je kookt de pasta eerst en doet daarna de saus, dus aan Ć©Ć©n pit heb je in principe voldoende.

Here we go!

Onze boodschappenlijst:

  • Een pak spaghetti
  • Twee blikken (runder)knakworst
  • Een pak gezeefde tomaten
  • Twee blikken tomatenblokjes
  • Klein blik tomatenpuree (hoeft niet per se)
  • Verse basilicum
  • Een winterwortel
  • Een stuk bleekselderij
  • ProvenƧaalse kruiden

’s Ochtends in de kring bekijken, besnuffelen en bespreken we alle ingrediĆ«nten. Vooral de basilicumplant en de ProvenƧaalse kruiden zijn erg in trek. ‘Kun je dat plantje eten?’
2015-01-14 10.37.32 2015-01-14 10.40.51Na de grote bespreking verdeel ik de klas in kleinere groepen. Daarvoor heb ik gekleurde stippen op de neuzen van de kleuters geverfd šŸ™‚ zodat ik een rood, paars, blauw, zwart en groen groepje heb. Zo hoef ik geen afvinklijst bij te houden en kunnen de kinderen zelf zien bij wie ze in de groep zitten. Ik roep steeds een groepje naar de keuken en de rest van de klas speelt en werkt zelfstandig.

Het eerste groepje begint met het snijden van de knakworst. Hij moet precies in tweeƫn (rekenvaardigheid-alert!) en daarna moeten die stukjes ook weer over de helft gesneden worden:
2015-01-14 10.51.33Daarna rijgen we vier spaghettistengels door de knakworststukjes en schuiven het worstje naar het midden van de spaghetti. Dat is zo gemakkelijk nog niet! Als je de spaghetti te ver naar achteren vast pakt, breekt hij af. 2015-01-14 10.53.26Het valt ook niet mee om ze recht door de worst heen te steken, maar dan komt een van de koksmaatjes op het geweldige idee om ‘vier spaghetti’s bij elkaar te doen en dan wordt het een dikke spaghetti en dan kan je die er zo doorheen steken en dan breekt ‘ie niet af want dan is hij dik.’ Briljant stukje technisch inzicht.

Na een minuut of twintig is de eerste groep klaar en herhalen we het verhaal met groepje nummer twee. Intussen kook ik de eerste lading spaghetti gaar en zet ik het opzij om af te koelen. De kleuters ruimen, terwijl ik de pan bewaak, het aanrechtblad op. Of ik een vaatdoekje heb, dan maken zij het zelf wel even nat. De vloer wordt ook meteen geveegd.
Mijn keukenbrigade kun je om een boodschap sturen.

Als alle knakworst aan de spaghetti is geregen gaat ook de tweede lichting in de pan.

De tussenstand: een vergiet vol afgekoelde spaghettiworsthoopjes. De rest van de ochtend spelen we buiten, eten we fruit, leren we de kleuren in het Engels en zingen we het Stippenlied. En we bouwen hutten in de bouwhoek en de huishoek, knutselen nog wat en spelen poppenkast. The usual, je kent dat wel.

Na de lunchpauze kijken de kinderen SchoolTV en zet ik de keuken klaar voor Fase Twee: het maken van de saus!
De kinderen doen de tomatenblokjes in een wok en gieten de gezeefde tomaten erbij. Ze werken het geheel af met een paar handenvol ProvenƧaalse kruiden, roeren de boel goed door en roepen dan de collega’s van het volgende groepje. Die gaan de basilicumplant te lijf. Ze plukken de blaadjes er af, scheuren die in kleine stukken en roeren alles door de saus.Ā  Let op: de pan staat op tafel en wordt pas verwarmd als alle ingrediĆ«nten er in zitten. Dat scheelt een warmtebron die je in de gaten moet houden.
2015-01-14 11.13.50 2015-01-14 11.23.44De laatste groep leerling-koks snijdt de bleekselderij en de wortel in stukjes. Die wortel heb ik vooraf in grove repen gesneden, anders is het te hard en krijgt een kleuter het niet gesneden met een bot mes.
De saus gaat op het vuur en ondertussen gooi ik de spaghetti (die helemaal koud en plakkerig is geworden) nog twee minuten terug in kokend water. Werkt als een zonnetje.
Ik spoel het af met koud water en verdeel de spaghetti-met-worst over 27 plastic bekers. Niet helemaal vol, want het gaat niet om de hoeveelheid maar om de ervaring en een volle beker hete spaghetti lijkt me toch een minder goed idee. Wie dat wil krijgt er nog een lepel saus overheen, intussen lauw geworden. Een vork er in en smullen maar!
2015-01-14 14.16.54Ik begrijp dat ‘mijn’ keuken een behoorlijke luxe is. Ik heb dat ook niet altijd gehad en weet daarom hoe het is om dit soort dingen te proberen in een lokaaltje van twee bij twee met 30 kinderen er in šŸ˜‰
Wat je dan het beste kunt doen is zoals gezegd een los kookplaatje gebruiken en rustig een dag de tijd nemen om je kookactiviteit te doen. Eerst de spaghetti afwerken en laten afkoelen, dan de saus maken en laten afkoelen en tenslotte je spaghetti nog even in heet water leggen.

Ik vind het geweldig om met kleuters te kokkerellen. Ze leren veel nieuwe woorden terwijl ze met al hun zintuigen bezig zijn, werken samen, leren waar hun voedsel vandaan komt en genieten van hun eigengemaakte pasta. Mijn kleuters zijn zo trots als een pauw en raken er niet over uitgesproken:
‘Dat kunnen we goed. We gaan een restaurantje beginnen.’
Restaurant De Kokende Kleuter heeft voor nu zijn deuren gesloten, maar de heropening laat vast niet lang op zich wachten.
Eet je de volgende keer met ons mee?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation