Het Slecht Weer Boek.
Bij de titel ben ik al verkocht 🙂
Wie mijn blog een beetje volgt weet dat ik vaak gebruik maak van weersomstandigheden en van de natuur. Als je daar oog voor hebt levert het de mooiste leersituaties op en ik ben dan ook blij verrast met dit boek, want het past precies in mijn straatje!
slecht weer boekHet boek is geschreven voor en gericht op kinderen van de bovenbouw. Dat zorgt ervoor dat de schrijfstijl toegankelijk is. Het is dus niet specifiek bedoeld voor leerkrachten en dat heeft als voordeel in dit geval dat er geen lange verhandelingen over de theorie achter natuuronderwijs in staan, of waarom het zo belangrijk is om naar buiten te gaan.
Je vindt deze keer enkel hele praktische ideeën die de nadruk leggen op hoe leuk het is om buiten te zijn! Dat scheelt een flink aantal bladzijden en daarom is het een handzaam boekje dat je gemakkelijk met je mee kunt nemen.

De meeste activiteiten in dit boek zijn met wat aanpassingen geschikt voor het (kleuter)onderwijs. Een aantal andere zijn hilarisch, maar minder gemakkelijk te doen met een grote groep kinderen of vanwege de organisatorische kant niet zo handig.  Een modderbaan maken bijvoorbeeld is fantastisch, maar in de praktijk zou ik daar met 30 kleuters  niet zo gauw voor kiezen 😉

Het prachtige aan dit boekje is dat er vaak hele simpele tips en activiteiten in staan waarvoor je weinig bijzondere materialen nodig hebt. Wat dacht je van het zoeken naar regendruppels op bladeren, takken en spinnenwebben, ná een flinke regenbui? Zo’n eenvoudige opdracht biedt mogelijkheden voor allerlei vakgebieden: door te praten over wat je ziet en voelt stimuleer je de taalontwikkeling, je kunt de druppels in grootte vergelijken (meetkunde!), of met je vingers tekenen in een groot nat oppervlak (motoriek, creativiteit) en noem maar op. Vaak komen kinderen zelf met de beste ideeën en opmerkingen als je ze daarvoor de ruimte geeft.
Het zal je verbazen hoe groot de leeropbrengst is als je zelf een kleine voorzet geeft.

Zoals ik al eerder opmerkte zijn niet alle activiteiten in dit boek te doen met een klas of grote groep kinderen, omdat je er óf heel vies van wordt (waar ik absoluut niets op tegen heb maar het wordt een ander verhaal als de hele groep van top tot teen onder de modder zit, haha!), of omdat het een omgeving vergt die in sommige stedelijke settings wat lastiger te vinden is.
Ik ben er echter van overtuigd dat je met een enkele regenplas ook al een eind komt. De activiteiten met modder kun je ook doen rondom de zandbak en zo kun je de meeste dingen, met wat aanpassingen, prima uitvoeren. Maak een moddertaart, windmuziek, sneeuwbaldecoraties of een wormenterrarium en verbaas je over de rijke leeromgeving die je creëert door simpelweg naar buiten te gaan! Zelfs een ervaren buitenmens als ik haalt weer nieuwe ideeën uit het Slecht Weer Boek, want veel van de tips die de auteurs je geven zijn ook binnen goed te gebruiken of geven je weer inspiratie voor nieuwe activiteiten.

Met dit boekje leer je anders te kijken naar de weersomstandigheden en de materialen die de natuur je geeft om met (jonge) kinderen aan de slag te gaan. Een beter voorbeeld van ‘leren-door-doen’ vind je niet gauw! Zoek je nog input voor de verrijking van je natuur- en techniekonderwijs waarvoor je weinig ingewikkelde materialen nodig hebt? Dan is het Slecht Weer Boek een aanrader!

(Nog een tip van mij: als er regen voorspeld wordt, vraag de ouders dan eens of de kinderen een dag hun regenlaarzen of oude schoenen mee naar school mogen brengen. Ik zeg: stampen in die plassen!)

2013-12-12 13.58.25

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation