Met Sinterklaas moeten er natuurlijk kruidnoten gebakken worden en zeker als je, net als wij, een complete keuken naast je lokaal hebt 🙂

Je kunt dit uiteraard met de hele groep tegelijk doen, of zelf vooraf voor de hele klas voldoende deeg maken. Ik kies ervoor om het in kleine groepjes te doen.
Zo kan ik per groepje kinderen bekijken op welk doel het zwaartepunt moet liggen.
Sommige kinderen hebben meer nodig op het gebied van woordenschat, dus daar leg ik de nadruk op de begrippen en namen van alle ingrediënten en benodigdheden (kom, lepel, roeren, kneden, boter, suiker, bruin, bakmeel, bakpapier, melk, eetlepel, oven, bakken, enzovoorts.)
Voor anderen gaat het meer om de sensorische ervaring van het roeren, kneden en rollen. Met een aantal kinderen ga ik aan de slag met inhoud, met de hand wegen en het besef dat je met verschillende losse ingrediënten één heel nieuw product kunt maken (techniekdoel!). Heel veel verschillende doelen dus, die je allemaal aan dezelfde activiteit kunt koppelen. Het vergt alleen een beetje bewustwording bij het maken van de groepjes.

Hier volgt eerst het recept. Het is een klein receptje waar je ongeveer 40 kruidnoten uit kunt halen. Het gaat hier dan ook niet om de hoeveelheid, maar om het ervaren van het proces én om alle doelen die ik hierboven al genoemd heb (en waarvan de meeste in mijn groepsplan voor deze periode staan. Bam!).
2014-12-02 11.06.36 (600 x 450)Je hebt nodig:
– 100 gram zelfrijzend bakmeel
– 50 gram donkere basterdsuiker
– 25 gram boter
– 2 eetlepels melk
– 2 theelepels speculaaskruiden
– Een bakplaat, bakpapier, mengkom, roerlepel en een mes

Eigenlijk kun je meteen alle ingrediënten in de kom mikken en eerst goed roeren, daarna doorkneden en klaar is Keesje. Dat doen wij natuurlijk niet. Nee nee. Wij hebben een Recept!
Ik heb deze gebruikt ter ondersteuning:
2014-12-02 11.02.12Ik heb de foto expres wat groter gelaten, zodat je er een printje van kunt maken als je wilt. Het enige dat we niet hebben gedaan is het invetten van de bakplaat. We hebben daarvoor een vel bakpapier gebruikt. Gemak dient de mensch, nietwaar?

Afhankelijk van het doel dat ik bij het groepje kinderen voor ogen heb, gaan we aan de slag met het maken van het deeg. 2014-12-01 10.46.19 (600 x 450)Het gaat vrij snel, omdat het maar een kleine hoeveelheid is. Daardoor hebben we meer tijd voor het bespreken van allerlei Belangrijke Zaken, zoals hoeveel kruidnoten we al hebben gemaakt, hoe we dat het beste kunnen tellen (rijtjes of groepjes maken), welke vorm de kruidnoten hebben (bol van boven, plat van onder. Verhip! Net zoals een tamme kastanje!) en dat alle kruidnoten ongeveer even groot moeten zijn.
2014-12-01 10.29.57 (600 x 450)Er moet op tijd gesnuffeld worden aan de speculaaskruiden 🙂 Ook een Belangrijke Zaak.

2014-12-01 11.01.38 (600 x 450)Tellen gaat beter als je rijtjes maakt. Daarna mogen alle kinderen een rijtje kruidnoten afplatten.

We ploppen de bakplaat in de oven en kijken op de klok. ‘Als de grote wijzer op de drie staat moeten ze er weer uit.’ De kleuters houden in ploegendienst de klok in de gaten. Een van heb zit zelfs trouw twintig minuten voor de oven naar de bakplaat te staren. ‘Het ruikt zo lekker…en ze blinken zo mooi!’ Ik heb hem daar maar gezellig laten zitten.

Als alles gebakken is delen we de kruidnoten met de hele klas. Iedereen krijgt er eentje en de rest verdeel ik onder de kinderen die meegeholpen hebben met bakken. Geen kleuter die klaagt of om meer kruidnoten vraagt. Ze hebben deze zelf gemaakt. Helemaal zelf!
Of zoals een van de kinderen van blijdschap uitroept: ‘Ik vind dit HEEL leuk! Eerst kon ik het niet en nu wel! Wil je het recept naar mijn mama sturen? Dan kan ik het aan haar leren.’
Bij deze, kleine vriend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation