Tijd om de verf en kwasten weer eens tevoorschijn te toveren! Deze keer besteed ik aandacht aan de vaardigheid ‘schilderen’ zelf, met Sinterklaas als onderwerp.
De inleiding en eerste uitleg doe ik klassikaal. Later bespreek ik het met de kinderen die met de schilderopdracht aan de slag ga nog een keer, zodat iedereen die dat nodig heeft de uitleg twee keer heeft gehoord. Hebben we meteen een stuk reteaching te pakken.

Ik teken op het digibord een grote cirkel voor het hoofd van Piet. Deze kleur ik helemaal in. ‘Hoe kan je er nou een gezicht op maken?’ vragen de kleuters zich af.
Ik leg uit dat je daar gewoon overheen kunt schilderen en dat het bij de opdracht over sinterklaas belangrijk is dat ze alles wat ze schilderen ook helemaal inkleuren.
Mijn digibordpiet krijgt een muts op (ook helemaal ingekleurd) en zo bouw ik de piet steeds verder op.Ā  Ik merk terloops op dat de achtergrond nog wel erg wit is. Meteen kijkt de helft van de kleuters achter zich op de grond. ‘Nee, die is bruin.’ Afijn. De grond achter hen is inderdaad bruin šŸ™‚
Met behulp van een prentenboek laat ik zien wat ik met het begrip ‘achtergrond’ bedoel en dat het erg mooi kan zijn om je hele oppervlak vol te schilderen.
Ik houd ervan om regelmatig moeilijke woorden te gebruiken in mijn onderwijs en gooi er daarom ook nog het woord ‘contrast’ in: ‘Een contrast is een duidelijk verschil. Dus twee kleuren die een contrast vormen, daartussen kun je goed het verschil zien. Je ziet precies waar de ene kleur begint en de andere stopt.’
Dat gaat over de meeste hoofden heen, maar een enkeling begrijpt het meteen en wijst mijn trui aan als voorbeeld: ‘Net als met wit en zwart. Dat zie je ook heel duidelijk.’ Een aantal andere kleuters staart dit betreffende kind wat glazig aan en ik doe nog net geen vreugdedansje.
Tijd om aan de schilder te gaan!
Ik maak een groepje van vier kinderen en zorg voor een paar verschillende kleuren. Elke kleur gaat in een verfpot met Ć©Ć©n kwast er in. We spreken af dat je de kwast die je gebruikt hebt ook terugzet in de pot waar hij uit komt. Kleuren mengen komt later in het jaar wel aan bod šŸ˜‰
Tussentijdse tip: doe plastic zakjes in je verfpotten en doe daar je verf in. Scheelt een hoop schrobwerk want je potjes blijven mooi schoon.

De kinderen beginnen met het hoofd van hun sint of piet:
2014-11-25 10.42.15

Het gezichtje er op, muts op het hoofd…en alles helemaal inkleuren. Sommige kinderen concentreren zich enorm en verwoorden steeds wat ze aan het doen zijn: ‘Hoofd schilderen, alles helemaal inkleuren. Mond. Ogen. Muts. Alles wat je schildert helemaal inschilderen.’ Het werkt nogal rustgevend, moet ik zeggen.
2014-11-25 10.42.56

Hierboven schildert een van de kleuters het jasje van piet. Dat roze ding is dus geen been of buik. Deze dame maakt een gestreepte jas en bouwt deze op met verticale lijnen, zodat er geen witruimte meer tussen zit en het, juist, helemaal ingekleurd is!
We behandelen tussendoor ook nog een aantal basisvormen zoals de cirkel (hoofd), driehoek (mijter en baard) en rechthoek (sommige pietenjassen). In het onderwijs noemen wij dat een win-winsituatie šŸ˜‰2014-11-25 11.08.17Als alle pieten en deze sint af zijn kiezen we kleuren voor de achtergrond. Ik meng de gekozen kleur met een dotje wit en een scheutje water zodat het gemakkelijk uit te strijken is. Met een brede kwast vullen de kleuters de hele achtergrond in.

En kijk eens wat een prachtig resultaat!
2014-11-25 11.14.16 2014-11-25 11.14.21Intussen hangen er pieten en sinten in alle soorten, maten en kleuren. Een gezelliger behangetje vind je nergens!

One Thought on “Sinterschilderen

  1. Wat schrijf je toch heerlijk!
    En ja, blijf vooral moeilijke woorden gebruiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation