UPDATE: ‘Wouter Kabouter – Natuur en techniek voor jonge kinderen’ is wegens het enorme succes op Social Media vanaf nu bij Kleuteruniversiteit verkrijgbaar

Na de Tovenaarsleerling eind vorig jaar vond ik het weer eens tijd voor een nieuwe ‘spookbezoeker’ in onze groep. Een spookbezoeker is een fictieve figuur waaromheen ik een verhalend ontwerp vorm geef. Deze figuur communiceert met de kinderen door middel van briefjes die in de klas worden achtergelaten. Soms verandert hij iets aan het interieur of laat hij op een andere manier merken dat hij is geweest, maar de kinderen zien hem nooit in levende lijve.In de Tovenaarsleerling was onze spookbezoeker Joris Kwistutnie.
Deze keer, in het kader van de herfst, kregen we bezoek van Wouter Kabouter.
Op een ochtend vonden we moddersporen in de klas. Wie zou die gemaakt hebben? De kinderen wisten het wel: dat moest een kaboutertje zijn geweest!
Al gauw bleek dat ze gelijk hadden gehad. We vonden een heel klein briefje waarop stond dat iemand zijn kaboutermutsje kwijt was geraakt. De kabouter in kwestie was aan het oefenen voor zijn kabouterexamen (en was tijdens het joggen zijn muts verloren), een test die elke kabouter moet doen voordat hij een baardje mag laten groeien en dus een echte kabouter wordt. Dat examen is zo gemakkelijk nog niet en Wouter (want zo heette de kabouter) wilde heel graag dat wij hem zouden helpen bij zijn training.
Zo gezegd, zo gedaan. Wouter kreeg een heel eigen landgoed in onze klas, zodat hij niet steeds op en neer hoefde te reizen tussen het bos en onze groep.

Wouter liet elke paar dagen een briefje voor ons achter met daarop een opdracht van het kabouterexamen. Wij schreven hem brieven terug als we vragen aan hem hadden,
In de tussentijd werkte hij hard in zijn tuin! We hebben hem zelf niet gezien, maar de ene keer lagen er bladeren in zijn kruiwagen, de andere keer had hij een kampvuur gemaakt en nog later had hij zelfs de was aan de lijn hangen.

Ik probeerde hem een paar keer op de foto te krijgen maar hij dook steeds weg:

Omdat kabouters voor hun examen heel veel moeten weten over de natuur, leerden wij met Wouter mee.
We zochten informatie over de eekhoorn omdat hij er nog niets over wist.
We hebben een hele dag gewerkt rondom zeepsop en warm en koud water, omdat Wouter zijn kleren (gemaakt door Liesbeth, bedankt!) probeerde te wassen in koud water zonder zeep.
We maakten paddenstoelensoep omdat Wouter een soeppannetje bij de vijver had staan maar niet wist hoe je soep moet maken.
Kortom: door Wouter werden we allemaal een heel stuk wijzer!

Kleine Wouter Kabouter is door de kinderen, hun ouders, mijn collega’s en vrienden en onze volgers op Facebook in het hart gesloten. Dagelijks kwamen leerkrachten me vragen hoe het met Wouter verder zou gaan (‘Het is leuker dan GTST!’)
Mijn zus ging met haar kinderen de rommelmarkt op en kocht voor Wouter een theepot, een koffiemolen, een kegelspel en een soeppan, allemaal piepklein. Hij kreeg van een ouder een prachtige set kleding, compleet met pantoffeltjes.
Elke dag zochten de kinderen naar briefjes en sporen, of keken ze of Wouter iets in zijn tuintje had veranderd.
Al deze dingen samen zorgden ervoor dat Wouter echt ging leven, Ik betrapte me er vaak op dat ik over hem praatte alsof hij een echt vriendje in de klas was, en in zekere zin was dat natuurlijk ook zo.

Dankzij ons slaagde Wouter voor zijn examen en mocht hij, als cadeautje, op wereldreis om de kaboutervolken van andere landen te ontmoeten.

Dag lieve Wouter ;-), we zullen je heel erg missen.
Ik zal goed voor je spulletjes zorgen, want wie weet…zien we je over een paar jaar nog eens terug!

Psst…wil jij ook een bezoekje van Wouter in je klas? Klik dan hier en bestel het hele project bij Kleuteruniversiteit! (direct download)

 

One Thought on “Wouter Kabouter

  1. Pingback: E-book: ‘Wouter Kabouter – natuur en techniek voor jonge kinderen’ | KleuterKlasse

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation