Wij hebben op onze school voor alle kinderen een plastic beker in het magazijn staan. Deze bekers worden bijvoorbeeld met het kerstdiner en het paasontbijt gebruikt, of wanneer er drinkbekers nodig zijn. Scheelt een heleboel wegwerpbekertjes. We hebben meer dan 600 leerlingen, dus dat zijn een hóóp bekers!
Vanmorgen trek ik er een heel stel uit de kast en zet ze in stapeltjes op de mat. Een paar kleuters eromheen en bouwen maar! Ik hoef er geen uitleg bij te geven, ze gaan als vanzelf aan de slag met het bouwen van torens:
2014-11-12 10.34.56
2014-11-12 10.35.28Al gauw ontstaan de eerste piramides:
2014-11-12 10.42.43En dan gaan we los! De kleuters ontdekken dat je een hogere piramide kunt bouwen als je de basis breder (langer) maakt. Uiteraard valt het bouwwerk regelmatig om, maar ze hebben al snel in de gaten dat dat komt omdat ‘hij niet recht is.’ De volgende poging lukt, want nu houdt een van de bouwers toezicht en corrigeert de boel als het scheef dreigt te gaan.
2014-11-12 10.52.42
Heel voorzichtig wordt de bovenste beker op de top gezet:
2014-11-12 10.55.19
Wie is er langer, jij, ik of de piramide?
2014-11-12 11.02.18
Als het tijd is om op te ruimen halen we de sloopkogel uit de bouwhoek. Om beurten laten de kleuters de kogel los op hun bouwwerk, net zo lang tot alles plat gesloopkogeld is.
2014-11-12 11.08.20 2014-11-12 11.08.23Dan maken we stapels van de bekers. De stapels moeten allemaal evenveel bekers hebben en er wordt dan ook fanatiek geteld, gestapeld, overlegd en verschoven tot er een aantal keurige stapels op de vensterbank staat. De andere kinderen van de groep steken een handje toe en helpen de jongere kinderen mee als ze zien dat die het overzicht kwijt raken. ‘Tel nog eens opnieuw, ik denk dat het dan beter gaat,’ hoor ik een oudste tegen een klasgenoot zeggen. ‘Het gaat gemakkelijker als je er steeds eentje telt en aanwijst, dan kom je niet in de war.’
Wat zeg je me daarvan.
2014-11-12 11.13.37Dit was de eerste keer dat we met de bekers gespeeld en gebouwd hebben. Er zijn nog ontzettend veel mogelijkheden met dit materiaal waarmee we een andere keer aan de gang gaan. Je kunt ermee sorteren, kleurpatronen maken, meten, schatten (welke kleur ligt er het meest?) kleurschakeringen maken, enzovoorts enzovoorts!
Het leven kan zo simpel zijn 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation