Ik ben niet tegen de speelleermaterialen uit de leermiddelenindustrie.
Als je geluk hebt, zit er best eens iets leuks tussen waar je kinderen een paar uurtjes mee kunt vermaken. Helaas moet je daar dan wel heel goed naar zoeken. Daarbij vraag ik mezelf weleens af wat we de kleuters met die materialen denken bij te brengen. Naar mijn mening dient het onderwijs om kin…deren klaar te stomen voor de maatschappij, voor de echte wereld. Waarom laten we hen dan niet ook in die echte wereld leren?
Best leuk, zo’n kralenplank. Als je van kralenplanken houdt. De kralenplank wordt waarschijnlijk een stuk minder leuk als je een kleuter bent die al voor de vijfde keer kraaltjes op die spijkertjes zit te friemelen. Wat leer je er dan nog van? Alle kleuterleerkrachten werken met jonge kinderen omdat hun passie daarin ligt. We zijn het er allemaal over eens dat kinderen betrokken moeten zijn bij hun bezigheden om er daadwerkelijk iets van op te steken. We willen ze leren goed voor elkaar en voor de natuur te zorgen.
We willen dat ze nieuwsgierig zijn, risico’s durven te nemen en creatief leren denken. Alleen dan worden onze kleutertjes de verantwoordelijke volwassenen van morgen.
Ik heb nieuws: Onze wereld is geen kralenplank. Daarbuiten zijn wolken, bomen en dieren. Er worden huizen gebouwd, grenzen verlegd, avonturen beleefd en teleurstellingen verwerkt. Om al die dingen te kunnen doen, is het fijn als je dat eerst in een veilige omgeving hebt kunnen oefenen. Huizen bouwen met de grote blokken uit de bouwhoek is prima, maar zet er een doos met boomstammetjes bij en kijk wat er gebeurt. Valt het om of stort het in? Dan leer je dat het de volgende keer anders moet. Zo ontstaan de architecten van de toekomst.
Ouders vragen me soms: ‘Doet onze Pietje dan eigenlijk ook werkjes?’
Mijn reactie is dan: ‘Wat versta je onder ‘werkjes’? Lieve papa’s en mama’s, jullie kinderen, allemaal en stuk voor stuk, werken elke dag ontzettend hard. Ze leren dat er meer kleurnuances zijn dan degene die in de kralenplank zitten. Ze leren dat wolken helemaal niet altijd wit zijn en de lucht niet altijd blauw. Ze leren met elkaar overleggen, onderhandelen, kritiek geven en ontvangen.  En hoe leren ze dat? Niet van een kralenplank.
Gebruik regenbuien als leermoment in plaats van verloren buitenspeeltijd en ga met je kleuters naar buiten om het begrip ‘regen’ te ervaren. Vouw vliegtuigjes en houd een wedstrijd. Zet je bouwhoek vol met poppetjes, dieren, plankjes, auto’s. Of nog leuker: haal alles eruit en laat er een bak toiletrollen en doosjes in staan. Je staat versteld van wat je kleuters daarvan leren. Daarnaast kunnen ze het thuis ook doen, want iedereen heeft thuis toiletrollen en papier. Dus gaat de leerervaring verder na schooltijd. Collegaleerkrachten die dit lezen, ik ben voor een onderwijsrevolutie. Wie durft? We doen allemaal eens een weekje of twee zonder ‘werkjes’. We gaan eens nadenken waarom we zo afhankelijk zijn geworden van de leermiddelenindustrie.
We gaan eens rondkijken in de school, buiten de school, in de supermarkt, in de wijk. We gaan op zoek naar alternatieven voor ‘werkjes’. Alternatieven die aansluiten bij wat kinderen interesseert en die zoveel mogelijk écht zijn. We nemen de controle over ons onderwijs terug en gaan doen waarom we het onderwijs in zijn gegaan: kinderen voorbereiden op hun toekomst, zodat ze hun weg vinden in de grote wereld daarbuiten. Daar kan geen kralenplank tegenop.

3 Thoughts on “De wereld is geen kralenplank

  1. Ik maak heel vaak geen werkjes…….tijdens mijn huidige thema: mijn huis zijn we volop aan het bouwen, verteltafel inrichten, bouwen van een muur in de bouwhekken, architect spelen met echte bouwtekeningen…..daar leren we heel veel van! Zo nu en dan knutselen we er wat bij.

  2. Provost Evy on 6 maart 2014 at 19:06 said:

    Ik en mijn collega hebben na ongeveer 12 alles compleet omgegooid. Sinds twee jaar komen er bij ons ook zo goed als geen “werkjes” meer aan te pas.
    De kleuters maken “zelf” iets en als er geen 27 dezelfde werkjes meer naast elkaar staan weten ze heel goed wat hun werkje is en zijn ze er dan ook oprecht trots op!

  3. Dank voor dit goede stuk!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation