De werkwijze is als volgt:
Je zorgt voor elk kind voor een schildervel (A3) en een potlood. Verf en kwasten komen later.
Neem zelf ook een blad papier en een potlood, zodat je de stappen op je eigen papier voor kunt doen.
2013-03-07 07.42.59

  1. Begin met de ogen. Teken daarvoor twee grote cirkels bovenaan je blad, maar zó dat er nog een randje papier bovenaan overblijft. Dit is voor sommige kinderen best lastig, omdat ze de neiging hebben om klein te tekenen. Geef aan dat ze echt GROOT mogen zijn en doe het eventueel op je eigen blad voor. Gummen is niet nodig, ‘verkeerde’ lijnen kunnen later overgeschilderd worden.
  2. Teken daaronder een driehoekje voor de snavel.
  3. Trek een lijn van links naar rechts (of andersom) boven de ogen.
  4. Verbind die lijn met een grote U-vorm: begin aan de ene kant en maak de grote U tot bijna onderaan je papier.
  5. Teken een halve cirkel links en rechts voor de vleugels en zet tenslotte twee verticale lijnen voor elke poot (of maak er verticale rechthoeken van).
  6. De uil is nu in potlood af.

Ruim dan de potloden op en zet de verf klaar. Ik heb elk kind één kwast gegeven en ze die steeds tussendoor laten schoonspoelen, zodat ze zich op elk onderdeel apart moesten concentreren. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om meerdere kwasten klaar te leggen.
Nu heb je twee mogelijkheden:

Optie 1:
Laat de kleuters alle onderdelen stuk voor stuk inschilderen. Wij begonnen met de ogen, dan de snavel, vleugels, lijf en tenslotte de achtergrond. Als het geheel goed droog is kunnen de kinderen de lijnen met zwarte verf overtrekken.

Optie 2:
Laat de kleuters eerste alle potloodlijnen met zwarte verf overtrekken. Als alles goed droog is kunnen ze de onderdelen met kleur inschilderen. Eventueel aan het eind de zwarte lijnen nog eens laten overtrekken om goede ‘scherpe’ contouren te houden.

2013-03-07 07.43.16-1

Belangrijk:
bespreek met de kinderen dat elk onderdeel een eigen kleur moet hebben (als mijn kleuters een vrije opdracht krijgen staat het kleurgebruik hen uiteraard vrij, maar in dit geval wilde ik hen wat leren over kleurgebruik en contrast).
Ook dient elk deel helemaal ingeschilderd te worden zodat het papier niet meer zichtbaar is.
Tijdens het maken van deze uilen hebben we de vormen (halve) cirkel, driehoek en rechthoek besproken en deden we dus ook nog wat extra’s aan de rekendoelen 🙂

Je kunt op deze werkwijze eindeloos variëren. Zo heb ik dit stappenplan met enkele aanpassingen gebruikt om deze bijen te schilderen. Maar je kunt er alle kanten mee op!

One Thought on “De uil

  1. Liesbeth Janssen on 24 november 2013 at 18:43 said:

    Ze blijven mooi!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation