Een paar kleuters zitten vol aandacht in hun spel met een houten knikkerbaan, als ik wat spullen verhuis uit de watertafel die tot nu toe als opslagplaats voor verdwaalde flessen en flexibele buis heeft gediend. Die flexibele buis trekt meteen de aandacht: ‘Wat heb jij daar?’ vragen de drie kerels. ‘Poep’, zeg ik. ‘Nee joh, jij hebt een buis!’
Ik kijk vol verbazing naar het voorwerp in mijn hand. ‘Verhip, je hebt gelijk! Een buis. Kunnen jullie daar iets mee bij de knikkerbaan?’
Dat hoef ik geen twee keer te vragen. Natuurlijk kunnen ze daar wat mee!
Het blijkt dat ze er vooral goed mee kunnen toeteren en hun stukje knikkerbaan ermee omver kunnen smijten.
Tja, ik heb dan ook niet gezegd dat ik eigenlijk wat anders bedoelde: dat die knikker door de buis heen kan! Goed voorbeeld doet goed volgen, dus ik gris een knikker van de vloer en gooi hem in mijn buis. Tot grote hilariteit van de kleuters komt hij er aan de andere kant…níet uit.
We praten even over hoe dat kan en komen tot de ontdekking dat de knikker omlaag rolt, dus dat de ene kant van de buis hoger moet zijn dan de andere.
Een van de kinderen houdt de buis omhoog terwijl hij de ander instrueert: ‘Jij moet die naar meneden (da’s Brabants voor ‘beneden’. Wij hebben op de een of andere manier ook geen abonnement maar een ‘amenement’) houden.’
2014-09-24 12.58.51 (Copy)Dat werkt prima! De knikker rolt vrolijk door de buis heen en komt er aan de andere kant weer uit.
‘Nou wil ik hem omlaag houden!’ roept kleuter 1. Kleuter 2 vindt dat okee en kleuter 3 besluit zich er niet mee te bemoeien, die heeft het te druk met bouwen. Gelijk heeft ‘ie ook 🙂
Nu gebeurt er iets grappigs:
De kleuter die zojuist het hoogste punt had legt zijn kant van de buis op de grond en loopt naar de andere kleuter toe. ‘Geef mij de lage kant maar, dan houd ik die vast. Dan kun jij daar (wijst naar de kant waar hijzelf zojuist stond) de buis omhoog houden.
De andere kleuter kijkt hem verward aan. ‘Jij kan toch gewoon daar blijven en de buis omlaag houden? Dan ga ik hier staan en doe ik zó (houdt de buis omhoog).’
Ai. Dat is een lastige. Bij kleuter 1 gaan de raderen draaien. Het piept en het kraakt…en dan begrijpt hij het.
‘Ja!’ roept hij. ‘Mooi!’ denk ik. ‘Hij snapt het’.
‘Dan wisselen we straks weer om en kan jij op mijn plek de buis omlaag houden.’ Kleuter 2 geeft het op  en wisselt met mij een blik van verstandhouding uit 😉

De twee hebben veel plezier met hun buis.2014-09-24 12.59.15 (Copy)Ze proberen op allerlei manieren om de knikker er doorheen te krijgen en gaan van de vloer op de vensterbank staan.Daarna op een stoel, want die buis moet natuurlijk zo hoog mogelijk! Als ik die twee bezig zie maak ik plannen om een knikkerbaan met ze te maken met de materialen die we hebben gebruikt voor de watermuur. En omdat het toch richting de herfst gaat denk ik dat het een Eikeltjesbaan gaat worden. Binnenkort meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation