Update: het hele project rondom het boek ‘Bang Mannetje’ vind je in de webwinkel van Kleuteruniversiteit!

We zijn alweer een eindje in het thema ‘Bang Mannetje‘. Bang Mannetje overwint zijn angsten met hulp van de draak, de spin, de heks, drie zwevende geraamtes en de Toverboom. We denken dat er ook een spook onder zijn bed woont.
Vandaag maken we voor onszelf ook iets dat onder ons bed kan wonen. Geen spook, maar een Monster! Eigenlijk draait deze knutsel niet zozeer om het monster zelf, maar om het oefenen van de fijne motoriek (knippen!) die zo belangrijk is voor het schrijfproces.
Daarnaast leren de kinderen om grote vormen uit te knippen zonder die eerst te tekenen, we breiden de kleurenkennis uit en de kleuters oefenen met het maken van eigen keuzes. Want maak ik mijn monster precies zo als het voorbeeld, of als die van mijn vriendje? Of kies ik zelf een kleur en een vorm? En dat daar dan een schitterend verschrikkelijk eng monster uit voortkomt, dat is alleen maar mooi 🙂

Dit is de mijne:
2014-09-16 14.01.20 (Copy)Knap is ‘ie, hè? Ik maak niet altijd een voorbeeld, maar deze keer wel. Hallo. Ik wil ook weleens een monster maken, ja. 🙂

De opdracht is als volgt:
Maak een groot monster.
De vorm van het monster bedenk je zelf en knip je uit zonder het eerst voor te tekenen. De enige regel hiervoor is dat het zo groot mogelijk moet zijn en dat je niet alles helemaal recht mag knippen.
Je monster moet witte ogen en witte tanden hebben, zodat ze goed opvallen in het donker.
De monsters zijn allemaal familie van elkaar en dat kun je zien aan de mond. Die is bij alle monsters een zwart vierkant.
Verder mag je zelf je kleuren, vormen, aantal ogen/tanden/klauwen enz. kiezen.
De kinderen, vooral de jongere kleuters, hebben steun aan deze richtlijnen terwijl er toch voldoende mogelijkheid is tot het maken van eigen keuzes.
Daar komt bij dat je op deze manier gericht een techniek kunt aanleren: in dit geval het knippen van vrije vormen.
Als er voldoende balans is tussen kunst als uitingsvorm en kunst als middel om technieken aan te leren zit je naar mijn mening goed. Want met die nieuwe technieken kun je later weer andere kunst maken en breid je je handelingsrepertoire uit. Maar dat is mijn bescheiden opvatting, vorm vooral je eigen mening hierover en bekijk wat het beste bij jouw groep past.
Goed. Tot zover de les 🙂 Nu naar het leuke gedeelte: een paar foto’s!

2014-09-16 14.17.14 (Copy)Dit monster is ergens ontzettend van geschrokken. ‘AAAAH!’

En deze is net bezig om een lekker hapje naar binnen te werken.
2014-09-16 14.16.59 (Copy)

2014-09-16 14.08.00 (Copy)Er gaat niks boven lekker knutselen aan de keukentafel. Als ik het sein voor ‘bijnatijdvooropruimen’ geef klinkt er luid protest: ‘De mijne heeft nog geen tandjes en dan kan hij tot morgen niets eten! Da’s wel zielig.’
‘Ik heb nu al zin in morgen,’ kwebbelt er eentje. ‘dan kan ik verder werken aan mijn monstertje!’
Dus slaap lekker allemaal. En pas op voor de monsters onder je bed. Rawrrr!

‘Bang Mannetje’, Mathilde Stein (tekst) & Mies van Hout (Illustraties), Lemniscaat, 2005

One Thought on “Monsters!

  1. Wrahh, om op te vreten Henrike.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation